Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Belgische top-5: tomaten, wortelen, uien, witlof en sla

GfK: Aandeel groenten in versaankopen stijgt

Vorig jaar groeide het aandeel van de groenten in de versaankopen met liefst 4,4% per capita, zo blijkt uit de resultaten van het consumentenonderzoek in opdracht van VLAM. Voor fruit is er sprake van een daling met 1%. De populairste groente blijft de tomaat. In het fruitsegment handhaven de appelen hun koppositie. De bekendheid van het Flandria-keurmerk steeg met 3%. Dit betekent in vijf jaar tijd een groei met 9%.

Meer verse groenten thuis

Het verbruik van verse groenten en fruit kent het tweede jaar op rij een positieve evolutie. Vorig jaar werd per capita in totaal 137 kg verse groenten en fruit gekocht: 59 kg groenten en 78 kg fruit. Dit is 2 kg meer dan in 2007, en dus een lichte groei (1,4%).

De economische crisis zet volgens VLAM de Belgische gezinnen ertoe aan om opnieuw meer thuis te eten. “Verse groenten profiteerden van deze stijgende populariteit van home-cooking. Per capita groeide het verbruik met 4,4%. Bovendien waren groenten vorig jaar extra aantrekkelijk door hun winkelprijs die iets lager lag dan in 2007”, aldus de Vlaamse promotiedienst.

De gemiddelde winkelprijs voor fruit lag met 2,11 euro per kg wel 6,6% hoger dan in 2007. Er was een forse bestedingsgroei voor fruit (+5,7%) bij een lichte daling (1%) van het gekochte volume. De doorsnee Belg kocht vorig jaar voor 124 euro groenten en voor 166 euro fruit. Het totaal van 290 euro betekent een bestedingsgroei van 3%. De bestedingen kennen sinds 2000 een continue stijging.

Tomaat meest gekochte groente

De topvijf van de groentehitparade (tomaten, wortelen, uien, witloof en sla) blijft onveranderd. De tomaat bewaart zijn stevige positie op één, met bijna 10 kg per capita. Dit is een groei met iets meer dan 1% en dus een zwakkere groei dan het marktgemiddelde van 4,4%. Wortelen op nummer twee kennen de grootste groei met 400 gr, tot 9 kg per persoon. De derde plaats is voor ui (6,8 kg). Witloof blijft op nummer vier staan met een verbruik van 6,6 kg per persoon; een groei met 300 gr. Sla (3,7 kg) sluit de topvijf af.

De Belg kocht in 2008 wat meer kolen. Bloemkool blijft de belangrijkste koolsoort met een verbruik van 1,9 kg per persoon (1,6 kg in 2007). In de toptien gaan alle soorten erop vooruit behalve champignons en courgettes. De Belgen gaven in 2008 meer uit aan ‘nieuwe’ groenten zoals paprika’s en pepers, aubergines, courgettes en gemengde groenten. Ze vertegenwoordigden samen ruim een derde van de groentebestedingen (34%). Tomaten vallen met 16,3% terug op het niveau van 2006 (-0,5%).

Groei ‘specialere’ tomaten

Aan de sterke groei sinds 2000 van de consumptie van trostomaten komt voorlopig een einde. Hun volumeaandeel binnen het tomatensegment is vorig jaar teruggevallen van 36 naar 34%. “Het zijn de eerste tekenen van verzadiging”, stelt VLAM. Het succesverhaal van de ‘specialere’ tomaatjes zoals kerstomaatjes en lange romatomaten wordt weerspiegeld in de constante groei van het volume in de voorbije acht jaar. Over de periode van 2000 tot 2008 zakte het volumeaandeel van de klassieke losse tomaten van 75% naar 49%. Dit aandeel lijkt zich nu te stabiliseren.

De winkelprijs van kerstomaten is 2,5 keer deze van klassieke tomaten. Trostomaten zijn 20% duurder en romatomaten kosten zo’n 30% meer dan klassieke tomaten. Het prijsverschil tussen losse tomaten en trostomaten bleef vorig jaar stabiel.

Meer variatie in fruitkorf

De gemiddelde Belg verorberde vorig jaar ruim 78,4 kg vers fruit, dit is 1% minder dan in 2007. Al jaren blijft het citrusfruit zowat een derde van het fruitvolume voor zijn rekening nemen, zij het dat er vorig jaar een lichte daling was met bijna 2%. Pitvruchten waren goed voor een aandeel van 27,8% (appel 21% en peer 6,8%).

De dalende trend in de appelconsumptie houdt aan (-0,2%). Toch stond de appel vorig jaar met een verbruik van 16,4 kg per capita nog altijd helemaal bovenaan in de fruittoptien. Jonagold blijft de meest favoriete appelvariëteit. Andere geliefde fruitsoorten zijn sinaasappelen (14,3 kg) en bananen (12,2 kg). Peren kenden een lichte stijging in het verbruik (5,3 kg) en een forse prijsstijging van 18%. De categorie ‘overig fruit’, o.a. ananas en kiwi, groeide van 11 naar 12,1%.

Ondanks de volumedaling stegen de bestedingen met een forse 5,7% door een hoger gemiddelde winkelprijs (+6,6%). De Belg besteedde 166 euro aan zijn fruitaankopen (157 euro in 2007).

Oudere en jongere producten

De demografische tendens in het groente- en fruitverbruik blijft. De 50-plussers consumeren relatief veel meer verse groenten en fruit. Jongeren (-50 jaar) en gezinnen met kinderen vertonen een onderconsumptie. Gezinnen met kinderen die 45% van de bevolking uitmaken, nemen slechts 40% van de groenteconsumptie voor hun rekening. Bij 50-plussers scoren selder, bonen, peulvruchten, witloof en asperges en vers fruit. Vooral peren, steenvruchten, citrusvruchten en kleinfruit waren erg in trek bij deze bevolkingsgroep. Jonge gezinnen nemen vooral wortelen, paprika’s en pepers mee naar huis. Uitgesproken ‘jonge keuzes’ zijn tevens kerstomaten, nieuwe slasoorten en exotisch fruit. Gezinnen met kinderen kozen toch meer voor appelen, ananas en kiwi.

Constante stijging Flandria

In 2008 kon Flandria zijn naambekendheid verder verstevigen. De penetratie stijgt van 41,5% in 2007 naar 44,5% in 2008. De Belgische consument gaat duidelijk meer op zoek naar het kwaliteitslabel in de winkel. Sinds 2004 zien we een jaarlijkse stijging van 3% marktaandeel van Flandria-producten. In 2005 kocht de consument bewust gemiddeld 7 keer Flandria, in 2008 was dit 11,5 keer. Gezinnen met kinderen eten wel minder Flandria per capita dan gepensioneerden.

Het volumeaandeel van Flandria in het totale volume groenten stijgt jaarlijks. De penetratie van Flandria per product groeit ook elk jaar. Voor tomaten, het belangrijkste product, was dit 25,3% in 2007, in 2008 al 26,6%. Ook Flandria-witloof kent een stijgende penetratie: 12,9% in 2005, in 2007 al 20,8%. In 2008 is de penetratie opgeklommen tot 24%.

Hard discount zet zich door

De supermarkten (Dis 1, hard discount en buurtsupermarkten) claimden vorig jaar bijna 81% van de verkoop van verse groenten en fruit. Het aandeel blijft stabiel maar er treedt een onderlinge verschuiving op. De buurtsupermarkt verliest een stuk van de koek ten voordele van de hard discount die zijn volumeaandeel in vier jaar tijd zag groeien van 16% naar 21%. Dis 1 (grootdistributie) blijft ook in 2008 het belangrijkste distributiekanaal en neemt bijna de helft van de groente- en fruitverkoop voor zijn rekening.

Bron: GfK PanelServices Benelux in opdracht van VLAM. 
Publicatiedatum: