Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

A-merken moeten nieuwe positie innemen ten opzichte van huismerken

Huismerken en A-merken zoeken een nieuwe positie tegenover elkaar. Het huismerk stond lange tijd bekend als goedkope namaakvariant van het A-merk. Die opvatting is echter niet meer geldig. Het huismerk snoept steeds meer marktaandeel af van het A-merk. Het merkenlandschap zal opnieuw moeten worden vormgegeven.

Huismerken groeien al jaren, terwijl A-merken moeten vechten voor hun bestaan. Volgens Paul Moers van merkadviesbureau Highvalue hebben de A-merken zitten slapen. Dat geldt vooral voor A-merken die kant-en-klare groenten produceren. Zij hebben veel ruimte verloren aan de huismerken. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de A-merken onvoldoende functionele en emotionele waarde heeft. Deze merken lopen het risico om uit de supermarkten te verdwijnen.

Volgens Moers overleven merken zonder identiteit niet. Vooral emotionele waarde is van belang; functionele waarde kan gemakkelijk gekopieerd worden. Vooral oer-Hollandse merken kunnen gebruikmaken van hun emotionele waarde. A-merken moeten ook blijven vernieuwen, daar zijn huismerken veel minder sterk in. Huismerken hebben nu een marktaandeel van 25%. Moers denkt dat dat maximaal kan oplopen tot 30%.

Bron: Voedingsmiddelentechnologie
Publicatiedatum: