A-merken moeten nieuwe positie innemen ten opzichte van huismerken
Huismerken groeien al jaren, terwijl A-merken moeten vechten voor hun bestaan. Volgens Paul Moers van merkadviesbureau Highvalue hebben de A-merken zitten slapen. Dat geldt vooral voor A-merken die kant-en-klare groenten produceren. Zij hebben veel ruimte verloren aan de huismerken. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de A-merken onvoldoende functionele en emotionele waarde heeft. Deze merken lopen het risico om uit de supermarkten te verdwijnen.
Volgens Moers overleven merken zonder identiteit niet. Vooral emotionele waarde is van belang; functionele waarde kan gemakkelijk gekopieerd worden. Vooral oer-Hollandse merken kunnen gebruikmaken van hun emotionele waarde. A-merken moeten ook blijven vernieuwen, daar zijn huismerken veel minder sterk in. Huismerken hebben nu een marktaandeel van 25%. Moers denkt dat dat maximaal kan oplopen tot 30%.
Bron: Voedingsmiddelentechnologie