Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kosten en gezondheid boven aan lijstje productontwikkelaar

Voor productontwikkelaars staan de factoren 'kosten' en 'gezondheid' bovenaan op het verlanglijstje. Ook een E-nummervrij etiket blijft een streven. Dat bleek op het een congres Ingrediënt en Functionaliteit dat het vakblad VMT op 3 april in Maarssen over dit onderwerp organiseerde. Die kostenreductie is op allerlei manieren te realiseren. Zo presenteerde DSM het eiwithydrolysaat Maxicurd waarmee de kaasopbrengst met 4% te verhogen is, doordat de pasteurisatietemperatuur verhoogd kan worden. Het enzym Accelerzyme CPG, een carboxypeptidase gewonnen uit een schimmel, versnelt de rijping van bijvoorbeeld cheddar, waardoor de opslagtijd korter wordt.

Gezond

Er zijn ruwwweg twee ontwikkelingslijnen om producten 'gezonder' te maken: via functional foods en gezondheidsclaims enerzijds en via de harde functionaliteit van ingrediënten om verbeteringen te realiseren in de vetsamenstelling en het vet- en zoutgehalte anderzijds. Zo verschuift de discussie de laatste jaren van minder vet naar beter vet. De uitdaging daarbij is om met minder verzadigd vet toch de juiste structuur te verkrijgen.

Clean label

De drijvende kracht achter het clean label, een etiket zonder e-nummers, lijkt vooral de retail te zijn die zich hiermee wil onderscheiden, zeker in het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft menig retailer zijn eigen lijst met additieven die wel, niet of bij uitzondering in de producten mogen worden gebruikt.

De E-nummervrije trend is vooral gericht op specifieke productgroepen zoals kant-en-klaar, soepen en sauzen. Bij emulsies is het echter niet eenvoudig om alle ingrediënten met E-nummers te vervangen. Zo is meestal de consequentie een kortere houdbaarheid en neemt het romige mondgevoel af. En dat terwijl de consument E-nummerloos associeeert met natuurlijker en smaakvoller.

Bron: VMT
Publicatiedatum: