Foodsector toont zich innovatief
Royal Pride
Op nummer 59 staat Royal Pride Holland uit Middenmeer. Deze tomatenkweker heeft afspraken gemaakt met een aantal belangrijke milieuverenigingen in Nederland over de manier waarop vruchtgroenten geteeld worden. Zo is er voor gekozen om tussen zonsondergang en zonsopgang de uitstoot van kunstlicht voor 95%af te schermen. Daarnaast maakt het bedrijf voor het verwarmen van de kassen uitsluitend gebruik van restwarmte die vrijkomt bij de productie van elektriciteit met warmtekrachtmotoren. Ook wordt de CO2 die vrijkomt gebruikt als meststof voor het jaarrond produceren van tomaten. Royal Pride Holland zet maximaal in op biologische gewasbescherming. Door deze maatregelen mag Royal Pride het 'Weet wat je eet'-logo voeren op al zijn
producten.
Bandlosser van H.W. van der Peet & Zn
H.W. van der Peet & Zn uit Nieuwkoop ontwikkelde de Kolibrie, een bandlosser voor aardappelen of granen. Bij het laden wordt het landbouwproduct bovenin de trailer gestort. Het lossen vindt plaats door middel van een vernuftig lopendebandsysteem dat naadloos aansluit op het logistieke systeem van de fabriek die de landbouwproducten verwerkt. Het bijzondere aan de Kolibrie is dat door een volledig herontwerp van de primaire draagconstructie het eigen gewicht enorm is verlaagd. Hierdoor kan het gewicht van de lading toenemen en dat heeft een positief effect op de exploitatiekosten en het milieu. Inmiddels verkocht Van der Peet vijf exemplaren. De volgende stap is het ombouwen van de huidige productielijn, zodat deze geschikt wordt om de verschillende types bandlosser op dezelfde manier, maar flexibel te assembleren. Voor het produceren van het lichtgewicht draagframe wordt een separate productiestraat opgezet met een lasrobot. In de Innovatie Top 100 is de vinding terug te vinden op plek 64.
Boerenbox
Boerenbox uit Utrecht bezet plaats 84 in de raglijst. Het bedrijf levert een boerenbox met streekproducten. De toeleveranciers zijn kleinschalige ambachtelijke bedrijven, nichespelers, die producten leveren die op smaak concurreren. Boerenbox heeft zich inmiddels volledig ingericht om flexibel in te spelen op de relatiegeschenkenmarkt. Afnemers zijn bedrijven en instellingen die eens wat anders willen als het bosje bloemen. Voor individuele consumenten is men bezig een aantal samenstellingen van Boerenboxen aan te bieden via het internet.
Bron: Syntens