Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Drie tips van Willem Baljeu in 'Visie op agrifood' van ABN-AMRO

"Willem Baljeu: "Niemand in mijn sector laat het koppie hangen"

"Wij vechten voor onbelemmerde internationale handel in groenten en fruit", vertelt Willem Baljeu in het branche-rapport 'Visie op agrifood' van ABN-AMRO. "We zijn bezig met een aantal projecten om vertragingen in de handelsstromen te bestrijden. In de Rotterdamse haven bijvoorbeeld proberen we iets te doen aan het fenomeen dat we op vijf verschillende plaatsen gecontroleerd kunnen worden. Je hebt allereerst de scan van containers in verband met veiligheid, dan de fytosanitaire controle, dan nog een kwaliteitscontrole, en tot slot douane groen en douane blauw. We zijn bezig te kijken hoe we - door infosystemen te koppelen, en met het fresh corridorproject - er naar toe kunnen werken dat er op één plaats gekeurd wordt. We denken mee over ontwikkelingen in de Rotterdamse haven; op welke plek in de haven kan onze sector het beste bediend worden?’



"Er leeft in dit land nog wel eens het idee dat er een belangentegenstelling zou zijn tussen de teelt en de handel. Die tegenstelling is er wat mij betreft niet. Beide partijen moeten juist samen naar de markt gaan. In Nederland hebben we, en veel mensen beseffen dat niet, een unieke combinatie: top nationale en internationale
handelshuizen en uitmuntende telers. Die combinatie zie je ook nog rond Antwerpen en Sint Katelijne Waver, maar verder nergens in de wereld. Nederland is in staat te voldoen aan de hoogste eisen van voedselveiligheid, van verpakkingen, van product-marktcombinaties."

‘De toenmalige minster Brinkhorst heeft over onze sector wel eens gezegd: de keten wordt korter en de handel gaat er tussenuit. Toen heb ik gezegd: Denkt u nu echt dat kaboutertjes die 16 miljard gulden omzet ‘s nachts gaan wegbrengen? Ik ben toen met Brinkhorst mee geweest naar prachtbedrijven in onze sector. Bij handel komt heel veel kijken. Men onderschat de fijnmazigheid van het proces. Nederlandse bedrijven spelen het klaar om 45 miljoen consumenten in Europa zeven dagen per week, en 24 uur per etmaal just in time te leveren. Ik vind het een logistieke prestatie van wereldformaat. Ik heb wel eens geprobeerd een vervoerder binnen te halen, die niet uit de sector kwam. De man vroeg hoe dat nu precies in zijn werk ging bij ons. Hoeveel dagen van te voren weet u wat u moet vervoeren? Toen
hem duidelijk werd op welke korte termijn de handelsstromen pas duidelijk worden, en hoe supersnel dat allemaal de deur wordt uitgewerkt, zei de man; dat is onmogelijk, daar begin ik niet aan en is weggelopen."

"Het eerste kwartaal 2009 was niet rooskleurig. Het eerste faillissement in de sector is al gemeld. Er zijn twee dingen die ons momenteel parten spelen. De crisis natuurlijk, maar ook de kredietverzekeraars. De kredietverzekeringsmaatschappijen hebben de plank omhoog getrokken, - een veel te rigoureuze stap vinden wij. Dat is de paraplu intrekken als het gaat regenen. Er zijn harde gesprekken geweest, maar dat hielp ze de brug niet over. We hopen dat de overheid er nog eens naar kijkt. Ze zijn voor een aantal sectoren bezig, maar voor deze sector niet."

"Jarenlang zijn we de nummer één in de wereld geweest, qua hoeveelheid uien die we exporteren. Dat is nu op jaarbasis 800.000 ton, naar Europa, West Afrika, Maleisië en Rusland, waarmee we een tweede plek innemen. India heeft ons ingehaald: dat land exporteert zo’n 1,1 tot 1,2 miljoen ton uien. Van alle producten die wij in Europa leveren, gaat 85% naar retailers. Financieel gezien zeer betrouwbare partijen. Maar toch maakt de retail dankbaar gebruik van de situatie. De krediettermijn is opgeschoven van zo’n dertig dagen naar veertig, vijftig, zestig dagen. Je kunt uitrekenen wat dat per miljoen omzet kost."

"Momenteel baart Rusland als exportland ons nogal wat zorgen: in twee maanden tijd, tussen oktober en december 2008, is de groei van de export naar dat land afgenomen van 16% naar 10%. De crisis gaat niet aan ons voorbij. Aan de andere kant; mensen zullen altijd blijven eten. Groente en fruit doen het natuurlijk altijd goed. Wat wellicht kan veranderen is dat consumenten zeggen; ik koop wat minder vaak voorgesneden producten, ik snij mijn sla zelf wel weer."

"De horeca klaagt nu steen en been, en dat merken wij ook. Aan de andere kant; mensen zeggen ook weer: als we dan niet buiten de deur gaan eten, dan halen we een luxe kant-enklaar maaltijd met alles erop en eraan, of ik haal perfecte, superverse luxe ingrediënten en ga zelf een dag in de keuken staan, die trends hoor ik. De consumptie van groente en fruit hoeft niet te lijden onder de crisis. De retail zet zwaar in op groente en fruit. Als je dat ziet: Albert Heijn heeft werkelijk een schitterend assortiment, vers gesneden, echt heel goed. De groente- en fruitafdeling is bepalend voor de rest van het assortiment, want mensen kopen eerst
groenten en vragen zich dan af; welk vlees eten we erbij?"

Tips van Willem Baljeu

Tip 1

Wat sommige zaadbedrijven en telers heel goed doen, is schapsdenken. Ze vragen zich af, en doen daar ook heel goed marktonderzoek naar: wat willen consumenten, en ontwikkelen vervolgens een product. Denk aan de zoete, kleine tomaatjes, die bij kinderen zo’n succes zijn. Ook groothandelaren in groente en fruit doen aan productontwikkeling, maar zouden nog meer aan schapsdenken kunnen doen. Neem bijvoorbeeld Innova, dat voor The Greenery de Rubens appel heeft ontwikkeld, met een heerlijke smaak. Je moet heel goed kijken en onderzoeken wie je doelgroep is, en kijken wat de wensen zijn. En vervolgens moet je ervoor zorgen dat als je zo’n nieuwe product-marktcombinatie introduceert, dat er niet te veel van geproduceerd wordt, want anders komt de marge weer onder druk te staan.

Tip 2

Bij handelscontacten: schoenen poetsen, en vouw in de broek. Iemand van een handelshuis die bij een klant op bezoek gaat, moet altijd zorgen dat hij op tijd is. Ik ben zelf in 32 jaar tijd maar twee keer te laat gekomen. Als het slecht weer is, dan ga ik bij wijze van spreken de avond van tevoren bij het Leger des Heils slapen, maar ik ben op tijd. Niets is zo erg als de klant teleur stellen, je moet er echt voor knokken om de goodwill weer terug te krijgen, als je dat verspeelt met te laat komen. (Baljeu laat het vaantje zien dat hij kreeg toen hij de Grüne Merkur 2009 won, de Oscar voor de handel in groenten en fruit in Duitsland. De tekst: ‘Wenn
andere pünktlich sind, ist Willem schon da.’) Leveringsbetrouwbaarheid is heel belangrijk.


Willem Baljeu ontvangt de Grüne Merkur 2009

Tip 3

Geniet van je werk. Dit is een leuke sector, ik zag het laatst weer tijdens een vakbeurs in Berlijn. Of het nu crisis is of niet, ik zie geen mannen die hun koppie laten hangen. Sinds ik in de sector werk, ben ik er in zekere zin verslaafd aan. Heerlijk om in zo’n omgeving te mogen werken.

Bron: ABN-AMRO, Visie op Agrifood

Publicatiedatum: