Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grootschalige invoering LZV's schadelijk voor milieu

Een algemene Europese intrede invoering van Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's) zal op den duur leiden tot meer wegtransport en dus tot meer CO2 uitstoot. Dat blijkt uit een studie van het Duitse Fraunhofer Institut in opdracht van de Community of European Railways and Infrastructure Companies (CER).

Op korte termijn zijn weliswaar voordelen te behalen doordat een LZV twee gewone vrachtwagens kan vervangen, maar binnen vijf à tien jaar zullen die positieve effecten teniet gedaan worden door een verschuiving van lading. Het Fraunhofer Institut schat dat op de langere termijn tot 30% van de spoorvolumes in het transport van containers en producten met hoge waarde van spoor naar weg zal wegvloeien. Daardoor zou er jaarlijks 2 miljoen ton CO2 extra uitgestoten worden.

Bron: Fraunhofer-Institut
Publicatiedatum: