Kant-en-klaar voorkeur Britten gaat van maaltijden naar componenten
De maaltijdenindustrie is de laatste decennia hard gegroeid, mede dankzij de komst van koelkasten, ovens en magnetrons, de toename van het percentage werkende vrouwen en de stijging van het aantal één- en tweepersoonshuishoudens. De gemiddelde kooktijd daalde, samen eten aan tafel werd een uitstervende traditie en jongeren kunnen niet meer koken.
Maar volgens Kip Winter-Cox, hoofd marketing van maaltijdenproducent Bakkavör, verlangen mensen tegenwoordig vaker naar vroeger én willen ze weer meer tijd met elkaar doorbrengen. Eten wordt weer een sociale activiteit in plaats van een functionele activiteit. De gemiddelde kooktijd is in het Verenigd Koninkrijk weer gestegen. Mensen eten weer samen aan tafel en consumenten willen maaltijden weer bereiden met basisingrediënten', zegt Winter-Cox.
Bovendien wordt consumenten in kranten en op televisie dagelijks voorgehouden dat alles wat uit een fabriek komt, slecht is. Eten is pas goed als het uit je eigen keuken komt.' Voor de kant-en-klare maaltijdenindustrie is dit een slechte ontwikkeling, tenzij zij inspelen op deze trend. Grote kansen liggen er wat Winter-Cox betreft dan ook voor concepten als Kies & Kook van Albert Heijn.
Een andere trend die de verkoop van kant-en-klare maaltijden geen goed doet is dat mensen in deze tijd van economische crisis op zoek zijn naar de beste deals. Britse supermarkten spelen daarop in door consumenten in de winkel complete, vers bereide maaltijden aan te bieden. Bij Marks & Spencer kunnen twee personen van donderdag tot en met zondag bijvoorbeeld een complete maaltijd eten, inclusief wijn, voor tien euro.
Bron: Meat&Meal