Onderzoek
In week 10 (6 en 7 maart) heeft ACE! een effectmeting van de FreshFactory campagne uitgevoerd op de Huis en Tuinbeurs in Leeuwarden. Daartoe zijn 151 bezoekers van de beurs ondervraagd, te weten vrouwen tussen de 20-35 jaar en vrouwen van 45 jaar en ouder. Doel was om inzicht te krijgen of de campagne voldoende kennis bijdraagt aan de doelgroep en overtuigend is zodat de mensen zelf met de recepten aan de slag gaan.Bekendheid norm licht gestegen na kleine daling vorig jaar
De bekendheid met de norm “elke dag 2 ons groenten en 2 keer fruit” komt uit op 95%. En dat is iets hoger dan vorig jaar. In 2008 gaf 93% van de bezoekers van de FreshFactory stand aan bekend te zijn met de norm. Het niveau van 2007 met een totale bekendheid van 99% is niet gehaald.Opvallend is dat de daling in bekendheid van de norm onder vrouwen in de leeftijd van 45 jaar en ouder door blijft gaan.
Waardering stand is goed, het proeven en de kok zijn zeer bepalend
Bijna een derde van de bezoekers zegt door het proeven van een drankje (smoothie) te zijn aangetrokken. De kok heeft een grote invloed op de bezoekers.De meeste bezoekers denken dat de boodschap van de campagne het promoten van gezonde gerechten is, in combinatie met het stimuleren van de groenten en fruit consumptie. Deze boodschap wordt voor de bezoekers steeds duidelijker.
Wat opvalt, is dat vooral oudere vrouwen anders zijn gaan denken: meer vrouwen in deze leeftijdsgroep denken dat de boodschap is dat gezond koken ook gemakkelijk kan zijn. Een afnemend aantal meent dat het juist gaat om de consumptie van groenten en fruit te stimuleren.
Ook voor de kookdemo’s geldt dat de aantrekkelijkheid gestegen is. Een zeer ruime meerderheid van 83% van de bezoekers vindt de kookdemo’s aantrekkelijk (dat was vorig jaar maar 49%). Ook hier geldt dat dit vooral door de oudere vrouwen gezegd wordt.
FreshFactory heeft (nog steeds) effect
Een zeer ruime meerderheid van de bezoekers is van mening dat het gemakkelijk is om de gerechten ook thuis zelf te kunnen maken. Dit aantal blijft echter wel langzaam dalen. Bijna twee derde van de bezoekers zegt dat zij door de kookdemo op nieuwe ideeën gebracht is. Dit aantal is ten opzichte van de vorige beurs weer iets toegenomen.Maar liefst 9 op de 10 bezoekers spreekt het erg aan dat het om gezonde gerechten gaat.
Twee vijfde van de ondervraagden zegt thuis zeker aan de slag te gaan om eenvoudige en smakelijke gerechten te gaan maken met groente en fruit (geen verschuiving). De bereidheid om thuis aan de slag te gaan, neemt onder oudere vrouwen juist toe. Bij jongere vrouwen neemt het af.
Folder FreshFactory scoort goed
De recepten blijven een zeer grote groep mensen aanspreken, de waardering komt uit op een 7,5. Die waardering valt tussen de 8,0 van 2007 en de 7,3 van vorig jaar.In de stand en op de folder wordt verwezen naar de site www.freshday.nl voor meer recepten. Als gevraagd wordt of de bezoekers deze site gaan bezoeken, zegt 64% dat ook daadwerkelijk te gaan doen. En dat is vergelijkbaar met vorig jaar.
Tot slot moet het de bezoekers meteen duidelijk worden dat de norm in combinatie met het gegeven dat je met groenten en fruit in korte tijd eigentijdse smakelijke toepassingen kan maken, van groot belang zijn op de eigen gezondheid. Belangrijk is om de campagne te laten aansluiten bij de huidige trends en verwachtingen.