Tholen - Voor het eerst heeft Agrexco vanuit Israël agf-producten per trein naar Europa laten vervoeren. Israëls grootste agf-exporteur heeft daarvoor een joint venture gesloten met Zim Integrated Shipping Services. Het doel van deze overeenkomst is om het wegtransport te beperken. Naar verwachting houdt de nieuwe constructie honderden auto's van de snelweg en geeft het de agf-export een 'boost'.
De producten worden geladen op Agrexco's terminal op Ein Yahav en per trein naar de zeehavens van Haifa of Ashdod gebracht, vanwaar ze per zee verder worden getransporteerd naar de haven van Triente in Italië. Vanuit de Italiaanse haven worden de containers geladen op een trein, waarmee ze naar hun uiteindelijke bestemming in Nederland worden vervoerd. Gedurende de hele reis wordt een optimale luchtvochtigheid en koeling gegarandeerd.

De agf-producten worden vervoerd in moderne 'state-of-the-art containers' die onlangs in Israel zijn gearriveerd. De 45-voets containers zijn groter dan de gebruikelijke containers. Een dergelijk container heeft dezelfde laadcapaciteit als een vrachtwagen.

"Ik ging naar Europa op zoek naar efficiënte vervoersoplossingen", vertelt project manager Chani Danzinger van Agrexco. "Ik ben op zoek gegaan naar een manier om het milieu te beschermen en de transportkosten te verlagen. Ik zie het verkeer op de snelwegen op deze wijze verschuiven naar het vervoer per spoor."