Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek PT in opdracht van ADN:

Groentewinkel moet meer versspecialist worden

De groentespeciaalzaak moet zich veel meer als een versspecialist gaan presenteren, met vers geperst sap, smoothies, een eiland vol met (gesneden) fruit, voorbewerkte groenten en exclusievere hard fruitsoorten. Home made maaltijden met soepen en desserts horen ook in het assortiment. Het basisassortiment groenten en fruit blijft wel belangrijk voor de versuitstraling van de winkel. Seizoensproducten en streekproducten zijn hierbij trekkers. Met ‘ready to eat’ producten kan de groenteman meer inspelen op de consumententrends van genieten, gemak en gezondheid: een broodje gezond en het aanbieden van een beperkte eetgelegenheid passen hier prima bij.

Dit komt uit onderzoek dat het Productschap Tuinbouw heeft uitgevoerd in opdracht van AGF Detailhandel Nederland (ADN). Hiertoe zijn gesprekken gevoerd met groentespeciaalzaken en toeleveranciers om inzicht te krijgen in succesvolle en kansrijke (bij) producten voor de groentespeciaalzaak.

De groentespeciaalzaak is in de loop van de jaren steeds breder geworden en is daarmee specialist geworden in heel veel producten. Het blijkt dat het goed is om hierin keuzes te maken. De locatie van de winkel en de klantenkring zijn uiteindelijk bepalend voor de keuze van het assortiment. Wordt de groenteman een traiteur/convenience specialist, een groentespeciaalzaak met ook ’ready to eat’ producten of een traditionele groentewinkel met vooral het standaardassortiment groenten en fruit?

De resultaten van het onderzoek zijn op 21 april door het Productschap Tuinbouw gepresenteerd aan de ledenvergadering van ADN. Wilt u meer weten ? Het rapport ‘Het AGF Assortiment voor de toekomst (PT 2009-18)’ is voor sectorgenoten, via een inlogcode, gratis te downloaden, of aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079-3470633 of per e-mail [email protected].
Publicatiedatum: