Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verse groenten en fruit profiteren in België van de recessie

De economische recessie en de bankencrisis zetten de Belg ertoe aan om opnieuw meer thuis te eten (home-cooking). Verse groenten profiteerden in 2008 mee van deze trend: het verbruik ervan groeide met 4,4% in volume per capita. Ze waren vorig jaar bovendien extra aantrekkelijk door een winkelprijs die bijna 5% lager lag dan in 2007. Vers fruit daarentegen was 6,6% duurder geworden en kende bij een forse bestedingsgroei (+ 5,7%) toch een kleine daling in gekocht volume.

De doorsnee Belg kocht vorig jaar 78,4 kg vers fruit voor een totaal bedrag van 166 euro en bijna 59 kg verse groenten voor een totaal bedrag van 124 euro.

Bij de verse groenten wisten de koolsoorten, vooral broccoli en bloemkool, en ook sla terrein te winnen. Het topproduct tomaat groeide minder dan het marktgemiddelde waardoor het in aandeel terrein verloor. Witloof hield gelijke tred met het marktgemiddelde en behield in 2008 zijn aandeel.

Ook bij vers fruit koos het panel voor meer variatie in het winkelmandje. Vooral bananen en de categorie ‘overig fruit', o.a. kiwi's, wisten hun marktaandeel in volume te vergroten. Het verbruik van appelen liep terug van 16,8 kg per capita naar 16,4 kg. De multikleurappel ‘Jonagold' blijft veruit de belangrijkste appelvariëteit. Eén op de twee gekochte appelen in België is een Jonagold. Het verbruik van peren steeg lichtjes van 5,2 naar 5,3 kg per capita en de aardbeiconsumptie stabiliseerde op 2,1 kg per capita.

De grootwarenhuizen bleven, met bijna de helft van de groente- en fruitverkoop, veruit het belangrijkste distributiekanaal. De hard discount groeide verder door naar 22% marktaandeel en snoepte vooral marktaandeel af van de buurtsupermarkten.

Deze evoluties werden geregistreerd door GfK PanelServices Benelux in opdracht van VLAM.

Bron: Landbouwleven
Publicatiedatum: