Verse groenten en fruit profiteren in België van de recessie
De doorsnee Belg kocht vorig jaar 78,4 kg vers fruit voor een totaal bedrag van 166 euro en bijna 59 kg verse groenten voor een totaal bedrag van 124 euro.
Bij de verse groenten wisten de koolsoorten, vooral broccoli en bloemkool, en ook sla terrein te winnen. Het topproduct tomaat groeide minder dan het marktgemiddelde waardoor het in aandeel terrein verloor. Witloof hield gelijke tred met het marktgemiddelde en behield in 2008 zijn aandeel.
Ook bij vers fruit koos het panel voor meer variatie in het winkelmandje. Vooral bananen en de categorie ‘overig fruit', o.a. kiwi's, wisten hun marktaandeel in volume te vergroten. Het verbruik van appelen liep terug van 16,8 kg per capita naar 16,4 kg. De multikleurappel ‘Jonagold' blijft veruit de belangrijkste appelvariëteit. Eén op de twee gekochte appelen in België is een Jonagold. Het verbruik van peren steeg lichtjes van 5,2 naar 5,3 kg per capita en de aardbeiconsumptie stabiliseerde op 2,1 kg per capita.
De grootwarenhuizen bleven, met bijna de helft van de groente- en fruitverkoop, veruit het belangrijkste distributiekanaal. De hard discount groeide verder door naar 22% marktaandeel en snoepte vooral marktaandeel af van de buurtsupermarkten.
Deze evoluties werden geregistreerd door GfK PanelServices Benelux in opdracht van VLAM.
Bron: Landbouwleven