Uitgaven aan luxegoederen nemen af
Volgens Claudia d'Arpizio, verbonden aan Brain Consulting, groeide de markt voor luxegoederen in 2008 met slechts 1%. SpendingPulse, onderdeel van MasterCard, heeft becijferd dat de uitgaven aan luxegoederen tussen 1 november en 24 december 2008 ten opzichte van dezelfde periode in 2007 daalden met 34%. Het Italiaanse Bulgari behaalde 17% minder omzet met zijn juwelen en Tiffany's rapporteert een daling van 35% van de verkoop in de Amerikaanse winkels in november en december.
De bezettingsgraad van luxe hotels was in de derde week van februari 17,5% lager dan in dezelfde periode in 2008. De opbrengst per kamer daalde met 27,5%. Welvarenden geven minder uit doordat de waarde van hun bezittingen en beleggingen is gedaald en nog verder kan dalen. Tevens voelen ze aan dat het in deze periode van recessie en massale ontslagen niet gepast is om te pronken met luxe artikelen.
Bron: Economist, The