Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitgaven aan luxegoederen nemen af

Ook 's werelds rijksten hebben de hand op de knip en geven minder uit aan luxegoederen. Harrion Group ondervroeg welvarende personen. Van hen geeft 80% aan dat ze bij elke aankoop bekijken hoeveel ze kunnen besparen, 77% doet minder grote uitgaven en 78% wacht tot de prijs daalt voordat ze overgaan tot aankoop. Gemiddeld besteden de welvarenden 30% minder dan voorheen.

Volgens Claudia d'Arpizio, verbonden aan Brain Consulting, groeide de markt voor luxegoederen in 2008 met slechts 1%. SpendingPulse, onderdeel van MasterCard, heeft becijferd dat de uitgaven aan luxegoederen tussen 1 november en 24 december 2008 ten opzichte van dezelfde periode in 2007 daalden met 34%. Het Italiaanse Bulgari behaalde 17% minder omzet met zijn juwelen en Tiffany's rapporteert een daling van 35% van de verkoop in de Amerikaanse winkels in november en december.

De bezettingsgraad van luxe hotels was in de derde week van februari 17,5% lager dan in dezelfde periode in 2008. De opbrengst per kamer daalde met 27,5%. Welvarenden geven minder uit doordat de waarde van hun bezittingen en beleggingen is gedaald en nog verder kan dalen. Tevens voelen ze aan dat het in deze periode van recessie en massale ontslagen niet gepast is om te pronken met luxe artikelen.

Bron: Economist, The
Publicatiedatum: