Hollandse ontwikkelaar durft crisis Rusland aan
Maar tegelijkertijd is er een koortsachtige activiteit gaande van zowel Russische als westerse ondernemers die onder de huidige omstandigheden grote kansen zien. Niet uit koopjesjagerij, maar om voor de lange termijn de eigen positie te verstevigen. "Lokale productie is alles. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst", zegt Michiel Stalenhoef (39), directeur van TCN-Rusland, de Nederlandse vastgoedontwikkelaar, bekend om zijn vaak originele benaderingen, en onder meer eigenaar van het Mediapark in Hilversum.
"Het verhaal is eigenlijk heel simpel: nu de roebel als gevolg van de crisis is gedevalueerd, is de import voor de Russische consument onbetaalbaar geworden. En het meeste in Rusland wordt nog steeds geïmporteerd. Van komkommers tot computers. Van spijkerbroeken tot rundvlees. Vandaar dat je overal ziet dat multinationals en kleinere westerse producenten – nog altijd tuk op de Russische consumentenmarkt van 143 miljoen mensen – lokaal overnames plegen. Of hun productie in ijltempo naar Rusland verkassen."
Deze week meldde de Russische zakenkrant Kommersant dat het Nederlands-Britse voedingsmiddelconcern Unilever interesse zou hebben in de Russische ketchup- en vruchtensapmaker Baltimore Holding. Hoewel Unilever de vermeende overname van ruim dertig miljoen euro niet wilde bevestigen, verbaast deze Stalenhoef niet.
"Het past precies in de door ons ontwikkelde strategie: productie in Rusland zelf. Natuurlijk van een hoogwaardig niveau. Als de economie straks weer aantrekt, heb je een dubbel relatief voordeel: zowel op de importeurs als op de Russische producenten wier kwaliteit vaak veel lager ligt."
TCN is in Rusland sinds 2008 met een eigen vestiging actief. Het heeft onder meer het concept ontwikkeld voor een Mediapark als dat in Hilversum voor Moskou. „Onze conceptafdeling en consultancytak is zeer sterk. De expertise die wij aanbieden ontbreekt in Rusland eigenlijk volledig. Jarenlang was er in Rusland een verkopersmarkt: huizen, kantoren en winkelcentra vlogen weg. Nog voordat de eerste spade in de grond was gezet. En voor fabelachtige prijzen. Men was ronduit verwend. Nu is de situatie geheel anders. Voor zowel bestaande als nieuwe onroerendgoedprojecten geldt: wat wil de markt? Op basis daarvan moet je een product aanbieden. Russen schreeuwen om dit soort kennis.”
"In Stupino, een uur rijden ten zuiden van Moskou, vordert TCN Rusland gestaag met de uitwerking van een bedrijvenpark voor Nederlandse en andere westerse producten.
"Veel ondernemers zien wel de potentie van Rusland om lokaal te gaan produceren, maar zijn huiverig. Dat is begrijpelijk, gezien de wilde verhalen die de ronde doen over bijvoorbeeld de bureaucratie. Wij nemen alles uit handen. Wij bieden als TCN een totaaloplossing: van de aankoop van de grond tot – zeg maar – het laatste stopcontact als de fabriek al bijna kan gaan draaien.” In Stoepino produceren met succes al jarenlang bedrijven als Mars en Campina. Stalenhoef: „Wij denken voor ons project in de eerste plaats aan bedrijven uit de voedingsindustrie. Maar de zuigkracht ook voor andere producten in Rusland is nog altijd groot."
Bron: Financiële Telegraaf