Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groei biologisch niet te stuiten in supermarkt

Voor het zevende opvolgende jaar is biologisch weer fors gegroeid. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland, verwacht dat de recessie geen vat zal krijgen op de stijgende omzetten van biologisch en dat 2009 een zelfde omzetgroei laat zien als 2008.
 
De cijfers van de Biomonitor 2008 die vandaag gepresenteerd worden, laten zien dat biologisch in de supermarkt met gemiddeld 12% is gegroeid ten opzichte van 2007. Dit is 2x zo hard als de totale groei van de levensmiddelenomzet in 2008. Hardlopers zijn zuivel met een stijging van 17% en vlees met 18%. Maar de echte koplopers zijn eieren en brood, die respectievelijk met 28 en 44 procent stegen.
 
Supermarkten zijn topverkopers van biologische producten. Maar liefst 43% van de kopers van biologisch halen hun product bij de supermarkt. Biologisch is dan ook helemaal ingeburgerd in de schappen van de supermarkt. Consumenten vinden het logisch dat veel versproducten ook in de biologische variant beschikbaar zijn, en kiezen daar vervolgens steeds vaker voor. "De inzet van de supermarktbranche om biologisch voor iedereen toegankelijk te maken werpt zijn vruchten af. Supermarkten zijn steeds beter in staat om de light-users van biologische producten te verleiden de eerlijke en heerlijke producten te kopen", aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.
 
Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken. Biologisch is een centraal onderdeel van de CBL-duurzaamheidagenda. Duurzaamheidactiviteiten zijn voor de supermarktbranche te verdelen in twee onderdelen: het betreft assortimentsgerelateerde onderwerpen en onderwerpen gericht op de bedrijfsvoering.
Publicatiedatum: