'State of the art' op automatiseringsgebied
Marcel Zonnevijlle
Twee jaar geleden is een projectgroep, bestaande uit medewerkers vanuit de organisatie, gestart met het beschrijven van de huidige situatie. Na het opstellen van de eisen en een uitgebreid onderzoek onder verschillende leveranciers werd uiteindelijk gekozen voor het softwarepakket Quintiq Logistics Planner (QLP). "Nadat we hebben gekozen voor Quintiq hebben zij een uitgebreide analyse van de planning opgesteld. Deze analyse is eind 2007 afgerond waarna de overeenkomst ondertekend is", vertelt Marcel.
"QLP gaat de planning meer ondersteuning bieden op het gebied van visualisatie, communicatie en tracking-en-tracing. De grootste verandering is dat de ritplanning via de boordcomputer wordt gecommuniceerd naar de vrachtwagens. In de huidige situatie wordt de planning nog overhandigd aan de chauffeur via een hardcopy lijst. De chauffeur heeft na de implementatie van POS de mogelijkheid om de veranderingen die optreden tijdens de werkzaamheden terug te koppelen naar de planning via de boordcomputer. Nu wordt deze informatie telefonisch verstrekt aan de planning.
De planning moet in de huidige situatie onder grote tijdsdruk een prestatie leveren. QLP zal doordat een overgroot deel van de communicatie wordt geautomatiseerd hierin een belangrijke rol gaan spelen. Dit in combinatie met de unieke planningmethodologie van QLP en het realtime visualiseren van het verloop van de planning maakt dit softwarepakket tot ‘State of the Art’ op automatiseringsgebied. Daarnaast kan QLP meer managementinformatie verschaffen waardoor dit tot een betere en snellere optimalisering van de processen kan leiden. Na de implementatie zal de huidige projectgroep verdere ontwikkelingen doorvoeren in het softwarepakket. Zo zal er een functionaliteit voor klanten ontwikkeld worden die de informatie van hun goederen online beschikbaar stelt.
Marcel kent het bedrijf, dat hij zelf omschrijft als ‘prachtig’, van binnen en van buiten. "Ik loop al van kleins af aan bij Mooy. Ruim zes jaar geleden ben ik pas echt in dienst getreden. Naast mijn opleiding manager Transport & Logistiek was ik als loodsmedewerker actief in Breda. Na het afronden van deze opleiding kwam er een plaats beschikbaar op de afdeling planning Frankrijk, waar ik ruim drie jaar gewerkt hebt. Sinds november 2007 houd ik me bezig met het POS-project", vertelt Marcel.
Bron: Magazine Mooy Logistics