De generieke marketingcampagne voor witloof in Duitsland startte in augustus 2006 en liep over drie jaar (2006-2009). Ze werd voor de helft gefinancierd door de Belgische witloofproducenten en veilingen en voor de helft door Europa. De campagne richtte zich zowel naar de consumenten als naar de handel. Tijdens kookdemonstraties en tastings kreeg de Duitse consument de kans om witloof met eigen zintuigen te leren kennen. "De Duitse consument laten proeven is een héél geschikte manier om zijn vooroordeel dat witloof te bitter is en dus niet lekker, de wereld uit te helpen", stelt projectverantwoordelijke Bert Bas, projectverantwoordelijke.
Uit de verslaggeving van de demonstratrices blijkt duidelijk dat de proevers aangenaam verrast zijn. Zo lekker, luidt hun spontane reactie! Ze zijn enthousiast over de veelzijdige toepassingsmogelijkheden van witloof. De receptenkaartjes en de vouwfolder met recepten worden sterk gewaardeerd. "Ze ontdekken dat witloof een lekkere groente is. Zo geraken ze stilaan hun vooroordeel tegenover het product kwijt en staan er meer voor open. We geloven echt dat de tastings in hun opzet zijn geslaagd", aldus Bert Bas.
Nationale acties in 2008
Vorig jaar werden er ook enkele nationale campagnes georganiseerd in grote winkelketens. Gedurende vier weken werden in de 61 winkels van Metro (te vergelijken met MAKRO in België), waar ook de kleinhandel zich kan bevoorraden, zo’n 122 tastings georganiseerd. De klanten van Karstadt-keten (vgl. Inno in België) met 40 winkels verspreid over héél Duitsland konden in 80 tastings kennismaken met witloof."De acties in deze winkelketens hebben vruchten afgeworpen. Er werd 200 tot 300% meer witloof verkocht naar aanleiding van de tastings. De meest geslaagde actie boekten we bij REAL (vgl. Carrefour in België) in Nordrhein Westfalen. Bij de tastings in 72 winkels bleek het witloof goed aan te slaan. Dit resulteerde in twee maanden levering van witloof van uitstekende kwaliteit en meer aanbod in de grootwarenhuizen. Voor ons is dit een duidelijk bewijs dat er stilaan een kentering komt en de Duitsers dit product meer en meer leren appreciëren."
Flandria: daar staan we echt voor
In samenwerking met het VLAM-kantoor in Keulen wordt verder aan de weg getimmerd. Ervaringen over hoe de Duitse markt in elkaar zit, worden verder benut. De goede contacten met de Duitse inkopers en marketeers worden ook na april 2009 verder onderhouden. Bert Bas: "We blijven de Duitse handel informeren over waar we echt voor staan – ons Flandria-aanbod - en de marktsituatie opvolgen. De resultaten van drie jaar generieke campagne blijven zeker renderen. We wilden met deze campagne aan een mentaliteitswijziging bij de Duitse consument werken, en we hebben duidelijk vooruitgang geboekt. Klanten reageren positief en de mond-tot-mondreclame doet flink zijn best. Vooroordelen wegnemen blijft altijd een werk van lange adem. We hopen dat de mentaliteitswijziging zich de komende jaren zal doorzetten en zal resulteren in een forse consumptiestijging van witloof in Duitsland", besluit Bert Bas.Bron: Flandriamail
Voor meer informatie:
Bert Bas
Tel: +32/15 504250