Betere smaak = betere afzet
Alleen op basis van smaak meer verkopen is lastig. Maar de ervaring leert dat smaakvolle producten zeker kansen bieden. Er is onderscheid tussen de echte smaak, ook wel technische smaak genoemd, en de beleving van smaak. Sowieso moet de technische smaak van een product goed zijn. De teeltwijze heeft daar invloed op. Als biologische teelt samengaat met een langzamere groei of lagere productie per plant, dan kan dat positief uitwerken op de smaak. Nog belangrijker dan de teeltwijze is de keuze voor een smaakvol ras. De smaakbeleving wordt beïnvloed door veel aspecten. Een voorbeeld: personen die biologisch positief waarderen, beoordelen biologische producten als lekkerder dan mensen die neutraal of negatief tegenover biologische landbouw staan.
De eisen aan een nieuw product zijn hoog: het moet jaarrond geleverd kunnen worden, betrouwbaar anders smaken, lang houdbaar zijn en er duidelijk anders uitzien. Biologische gesloten ketens kunnen zich hierbij onderscheiden met een kortere doorlooptijd en kunnen de nadruk leggen op seizoensgebonden karakteristieke eigenschappen.
De grootste groei in verkoop van biologische producten is te verwachten bij de ‘light users’, zeventig tot tachtig procent van de consumenten in Nederland. Light users zijn mogelijk gevoelig voor waarden als authentiek, herkomst, ambachtelijk, innovatief en genieten. Als deze waarden terugkomen in verpakking, mediacampagne en prijsstelling, dan koopt de light user het product - of het biologisch is doet daarbij niet ter zake.
Voor meer informatie:
Wouter Verkerke
www.syscope.nl