Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Betere smaak = betere afzet

Smaak is vooral een kwestie van beleving. Wetenschappelijk onderzoek laat weinig betrouwbare verschillen zien tussen biologische en gangbare producten op het gebied van smaak. Binnen biologische partijen is vaak al een aanzienlijke variatie in productkwaliteit te constateren. En als biologische producten wel duidelijk verschillen in smaak, dan waarderen smaakpanels de karakteristieke smaak niet altijd.

Alleen op basis van smaak meer verkopen is lastig. Maar de ervaring leert dat smaakvolle producten zeker kansen bieden. Er is onderscheid tussen de echte smaak, ook wel technische smaak genoemd, en de beleving van smaak. Sowieso moet de technische smaak van een product goed zijn. De teeltwijze heeft daar invloed op. Als biologische teelt samengaat met een langzamere groei of lagere productie per plant, dan kan dat positief uitwerken op de smaak. Nog belangrijker dan de teeltwijze is de keuze voor een smaakvol ras. De smaakbeleving wordt beïnvloed door veel aspecten. Een voorbeeld: personen die biologisch positief waarderen, beoordelen biologische producten als lekkerder dan mensen die neutraal of negatief tegenover biologische landbouw staan.

De eisen aan een nieuw product zijn hoog: het moet jaarrond geleverd kunnen worden, betrouwbaar anders smaken, lang houdbaar zijn en er duidelijk anders uitzien. Biologische gesloten ketens kunnen zich hierbij onderscheiden met een kortere doorlooptijd en kunnen de nadruk leggen op seizoensgebonden karakteristieke eigenschappen.

De grootste groei in verkoop van biologische producten is te verwachten bij de ‘light users’, zeventig tot tachtig procent van de consumenten in Nederland. Light users zijn mogelijk gevoelig voor waarden als authentiek, herkomst, ambachtelijk, innovatief en genieten. Als deze waarden terugkomen in verpakking, mediacampagne en prijsstelling, dan koopt de light user het product - of het biologisch is doet daarbij niet ter zake.

Voor meer informatie:
Wouter Verkerke
www.syscope.nl
Publicatiedatum: