Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De nieuwe Chinees eet veilig, gezond en innovatief

Marktontwikkelingen China bieden kansen voor moderne retail

China is geen onbereikbare, mysterieuze markt meer. De deur naar het reusachtige land van 1,3 miljard inwoners gaat steeds verder open. En wat men er treft, is allang niet meer alleen traditioneel oosters. Wat zijn de voornaamste ontwikkelingen
in de Chinese markt die van belang kunnen zijn voor de afzet van groenten en fruit? Belangrijke antwoorden op die vraag werden gegeven tijdens het Asian
Fruit Congress in Hong Kong. Een greep uit de uiteenzetting door Josef Mueller van het consultancykantoor Accenture.



Het gemiddelde bruto-inkomen van de Chinezen is de laatste jaren gestegen met 9 procent en de opwaartse lijn zet zich stug voort. Het besteedbare inkomen groeide daarnaast drie tot vijf keer zo hard als in het westen. De regering helpt mee om de binnenlandse consumptie verder toe te laten nemen door allerlei tegemoetkomingen aan de burgers.

Modern boodschappen doen

Daarnaast neemt het aantal stedelijke clusters toe. Na 2020 zal meer dan 50 procent van de bevolking in steden wonen, terwijl dat nu nog 40 procent is. Dat betekent weer dat de verkopen via straatmarkten afneemt en de moderne retail aan betekenis wint. Nu vindt 50 procent van de inkopen van groenten en fruit nog plaats op de zogenaamde wetmarkets. Verwacht wordt dat Chinezen in 2015 hun boodschappen voor 75 procent bij de moderne retailers doen.

Roze revolutie

Chinezen kiezen hun retailer voornamelijk uit op de kwaliteit van de versafdeling. Met een vers, veilig, breed en diep assortiment van groenten en fruit kunnen retailers de Chinese consument dus over de streep trekken. En voor ‘Chinese consument’ moet men dan vooral ‘de Chinese vrouw’ lezen. Vrouwen zijn door hun ‘roze revolutie’ financiële onafhankelijkheid gaan nastreven. Ze zijn zonder twijfel de baas over de huishoudportemonnee en geven liever uit dan te sparen. Chinezen zijn – meer dan westerse consumenten – erg gewillig om nieuwe producten uit te proberen. Vooral de jonge generaties schromen niet om zich westers voedsel en levenswijzen eigen te maken. Het eet- en leefpatroon van de Chinees wordt gezonder. Sportscholen puilen uit en health food is in.



Voedselveiligheid

Nu al staan in de Chinese top 30 van retailers, 10 supermarktketens van
buitenlandse komaf. Met de komst van de Carrefours, Tesco’s en Wal-Mart’s van deze wereld, veranderen ook het aanbod en de eisen aan voedselveiligheid.
En daar hebben de Chinezen nu juist behoefte aan. Naast een groeiend
milieubewustzijn is de Chinees ook bezorgd over de onzichtbare gevaren van onveilig voedsel. Het schandaal met de melamine in melkpoeder heeft op brute wijze vele Chinese ogen geopend. De strenge eisen van de supermarktketens aan hun producten wat betreft milieubelasting en voedselveiligheid, staan de Chinezen aan.

Schonere teelten

Chinezen zijn meer dan Europeanen bezorgd om het milieu. Als ze de kans zouden krijgen, kopen ze graag producten die het milieu niet onnodig belasten. Ze willen daar best 5 tot 10 procent meer voor betalen. Maar het aanbod van producten met
een milieumerk of met ‘groene’ informatie is nog klein. Hoewel de bezorgdheid
onder de bevolking groeit, spelen Chinese telers er nog niet voldoende op in. Telers staan onder grote druk om voldoende voedsel te produceren voor de groeiende bevolking. Het gebruik van pesticiden is er nog groot. De regering zal onder druk van de wereldopinie wel steeds meer gaan doen om schonere teelten te stimuleren.

Bron: Chainmail, Rijk Zwaan

Publicatiedatum: