Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumentenonderzoek asperge:

70%: Asperge moet seizoensproduct blijven

In opdracht van Aceera en het Productschap Tuinbouw heeft in juni 2008 een consumentenonderzoek asperge in Nederland plaatsgevonden. Het betrof een online onderzoek onder een representatieve steekproef van 1.500 personen in de leeftijdscategorie 18-65 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd door GMI.

Consumptie Noord-Nederland blijft achter

In het noorden van het land kopen veel minder consumenten verse asperges dan in het zuiden van het land. In de drie noordelijke provincies heeft 38 procent van april tot en met juni 2008 verse asperges gekocht tegen 53 procent gemiddeld in de drie zuidelijke provincies. In het zuiden van het land koopt bijna de helft van de consumenten asperges rechtstreeks bij de teler. In de noordelijke helft van Nederland zijn er nauwelijks aspergetelers. In het noorden en westen van Nederland is met een aandeel van 53 procent de supermarkt het belangrijkste aankoopkanaal.

Hoe ouder, hoe hoger de consumptie

Jongeren zijn sterk ondervertegenwoordigd in de kopersgroep van asperge. De koperspenetratie van asperge binnen de groep 25-34 jaar bedraagt 36 procent, terwijl 57 procent van de respondenten in de leeftijdsklasse 55-65 jaar in het afgelopen seizoen asperges heeft gekocht. Bijna de helft van de kopers van
asperge heeft in het afgelopen seizoen 1 of 2 keer verse asperge gekocht. 14 procent kocht maar liefst 6 keer of vaker in het afgelopen seizoen verse asperges. Dit zijn met recht heavy users.



Voorkeur Nederlands product

Nog niet de helft van de consumenten geeft aan bij de aankoop te letten op de prijs. Verder let de consument bij de aankoop nauwelijks op de herkomst. Wel wordt er een duidelijke voorkeur uitgesproken voor Nederlandse asperge. Bijna vier op de tien consumenten geeft aan dat de Nederlandse herkomst bepalend is voor de aankoop. In de communicatie is het belangrijk de Nederlandse herkomst te blijven
noemen. Men zegt weliswaar nauwelijks te letten op de herkomst, maar de voorkeur wordt duidelijk uitgesproken voor de Nederlandse herkomst.

Asperge moet seizoensproduct blijven

De belangrijkste associatie met witte asperge is seizoensproduct. Zeven op de tien consumenten wil dat asperge een seizoensproduct blijft van april tot en met juni. Bijna de helft van de consumenten weet dat eind juni het einde van het aspergeseizoen is. Van twee op de tien consumenten mag asperge jaarrond
worden aangeboden. De gewone doordeweekse dag wordt het meest genoemd als eetmoment van asperge. Diverse consumenten geven als associatie genieten en luxe product op, maar het eten van asperge wordt niet beperkt tot speciale gelegenheden.

Een derde eet asperge buiten de deur

Een derde van de consumenten at in het afgelopen seizoen asperges buitenshuis. 2 op de 10 respondenten gaf aan 1 keer van april tot en met juni 2008 asperges buiten de deur te hebben gegeten. Relatief iets meer ouderen dan jongeren geven aan buitenshuis asperge te hebben genuttigd. Veertien procent van de niet-kopers van asperge zegt wel buitenshuis asperge te hebben gegeten. Men gaat niet
gericht naar een horecagelegenheid om asperges te eten. Tachtig procent komt pas tot het besluit om asperges te eten als de menukaart is ingezien.



Verstrekken recepten en meer aandacht seizoensopening

Er zijn bij de consument nauwelijks consumentenacties met asperges bekend. Om de huidige kopers van asperge meer te laten kopen worden prijspromoties en het verstrekken van recepten met asperges door de kopers genoemd. Ook meer aandacht aan het begin van het aspergeseizoen besteden wordt als een goede actie gezien. Verstrekken van lekkere recepten en prijspromoties zijn ook de belangrijkste acties die genoemd worden door niet-kopers om deze groep aan te zetten om asperges te kopen.

Onbekendheid bereiding

55 procent van de respondenten heeft in het afgelopen seizoen geen asperge gekocht, maar 14 procent van deze groep eet wel asperges buitenshuis. De belangrijkste redenen waarom consumenten geen asperges kopen zijn : ik vind asperge niet lekker, ik weet niet hoe ik asperge moet klaarmaken en ik vind
asperges te duur. Jongeren noemen relatief vaker dan ouderen het niet lekker vinden van asperge.

Het volledige PT-rapport Consumentenonderzoek Asperge Nederland is te downloaden via www.tuinbouw.nl onder inloggen (PT2008-86) of aan te vragen via [email protected] of 079 347 0633.

Bron: Marktbeeld Asperges, Productschap Tuinbouw, www.tuinbouw.nl


Publicatiedatum: