Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chauvinistisch consumeren valt niet mee

Het is moeilijk om de nationale economie te ondersteunen door het kopen van louter Hollandse waar. Zelfs producten die als typisch Nederlands gelden, worden nog maar zelden volledig in Nederland geproduceerd. De meeste Nederlandse producten vind je nog bij voeding en drank. Vooral zuivel is nog Nederlands, dankzij het alomtegenwoordige FrieslandCampina. Dankzij Unilever kunnen buitenlandse merken als Ben & Jerry's ook voor Nederlands doorgaan.

Het is niet verstandig om als Nederlander buitenlandse goederen te gaan mijden, aldus professor Steven Brakman. Daarmee verstoor je namelijk de internationale arbeidsverdeling. Wanneer je de producten daar haalt waar ze het goedkoopst worden gemaakt, stijgt je koopkracht. Protectionisme door de overheid geldt sinds de jaren '30 als een taboe. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) roept op tot vakantie in eigen land, maar Brakman vindt dit niet verstandig.

De Nederlandse economie is in sterke mate afhankelijk van de export: ruim 65% van ons bruto binnenlands product is afkomstig uit het buitenland. Daarbij gaat het voornamelijk om diensten, wederexport van goederen en aardgas. In 2008 had de Nederlandse export een waarde van 367 miljard euro. De import bedroeg 332 miljard euro.

Bron: FEM Business
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer