Tholen - Vers is een groeimarkt voor de supermarkt, zei Jan-Willem Griefink, directeur van FoodService Instituut Nederland, tijdens de jaarvergadering van Frugi Venta. Hij presenteerde een rapport dat is opgesteld door EFMI Business School, het FoodService Instituut Nederland en de Rabobank waarin de vraag "Wat is de veranderde werkelijkheid voor de leveranciers van food in de komende twaalf jaar?" centraal staat. Jan-Willem Griefink vertelde wat de bevindingen van het rapport betekenen voor de AGF-sector.Uit het rapport blijkt dat vers steeds belangrijker wordt in de supers. Het assortiment kant-en-klaar producten en voeding met een toegevoegde waarde groeit in populariteit, waarvoor de consument ook bereid is meer te betalen. Hierdoor is het ook mogelijk dat er binnen het verssegment merken worden geïntroduceerd. Jan-Willem geeft hierbij als voorbeeld dat een bepaald fruitras uiteindelijk een merk wordt.
In de panelsdiscussie wordt het groeiende verssegment nog eens aan de deskundigen voorgelegd. Trendwatcher Anneke Ammerlaan ziet nog te weinig vers in de supers. Voor een uitgebreid assortiment gaat zij nog steeds naar de speciaalzaak. Volgens haar kan er ook nog veel meer gedaan worden aan de uitstraling van vers. Kees Rijnhout van Jaguar, the fresh company company haakt hierop in; "Het assortiment kan niet verser dan dat het al is, maar de versbeleving biedt nog wel veel kansen ook vanuit de handel."
De botsing tussen Frank van Kleef van Royal Pride en Rob Baan van Koppert Cress dat resulteerde in hetnieuwe product voor een complete Salade Caprese is hier een goed voorbeeld van.