In dit project is ingegaan op de vraag in hoeverre de consument de consumptie ervaring met een nieuw biologisch product in de catering meeneemt naar het eigen huishouden, en in hoeverre dit leidt tot een groeiende belangstelling voor biologische producten bij de retailer. Het LEI ontwikkelde een model om dit te toetsen en deed vervolgens een praktijkexperiment.
Resultaten
* Het aanbieden van nieuwe biologische producten in de bedrijfskantine voor korte tijd heeft geen direct effect op de bekendheid van de nieuwe producten en een beperkt effect op de aankoopintentie van deze producten.* Het extra promoten van een nieuw (biologisch) product in het bedrijfsrestaurant lijkt in elk geval op korte termijn geen effect te hebben op de bekendheid van het nieuwe product en de aankoopintentie van het nieuwe product.
* Consumenten met een hoge mate van innovativiteit en betrokkenheid op het gebied van biologische producten hebben een betere evaluatie van biologische producten en zijn ook meer geneigd zijn om deze producten te kopen.
* Consumenten staan op zich niet negatief staat tegenover biologische producten, maar de aankoopintentie en het feitelijke aankoopgedrag is wel erg laag is. Met andere woorden, er is een discrepantie tussen houding en gedrag
Beperking onderzoek
Bedrijfsrestaurants worden zeer regelmatig bezocht, maar de aankoop van biologische producten is laag. Enerzijds kan dit komen doordat het assortiment voor het grootste gedeelte uit niet-biologische producten bestaat, anderzijds is men wellicht ook niet altijd even goed op de hoogte of iets wel of niet biologisch is. In het onderzoek is niet gevraagd of men wist wat biologisch isZie voor meer informatie het rapport Bedrijfsrestaurant als springplank: Acceptatie van nieuwe biologische producten door introductie in de catering op de site van het LEI.
Bron: LEI - Wageningen UR