Belgische voedselproducenten hechten meer belang aan ethiek
Terwijl ethische producten lanceren in 2006 nauwelijks aandacht genoot bij de producenten, innoveert in 2008 bijna een op de tien producten in die zin. Het streven naar een goede smaak bij de voedingsproducten staat op de eerste plaats met 84 procent, gevolgd door gebruiksvriendelijkheid (54 procent) en het gezondheidsaspect (46 procent).
Het OIVO maakte een analyse van de samenstelling en de presentatie van 339 voedingsproducten. In de analyse worden ook de trends van 2008 met die van 2006 vergeleken. De meeste voedselinnovaties die in 2008 in de handel verschenen zijn, werden hoofdzakelijk ontwikkeld in de sectoren van de chocolade (23 procent), de traiteurproducten (23 procent) en de diepvriesproducten (15 procent). Anderzijds nemen ze af voor snoepgoed, koekjes en soepen.
De Belgische producenten lanceren hoe langer hoe meer voedingsproducten op basis van 100 procent natuurlijke ingrediënten en producten die op lange termijn de gezondheid bevorderen. Een op de twee producten in België innoveert in die richting. De innovaties leggen steeds meer de klemtoon op tijdswinst en richten zich nog altijd tot de consument die graag lekker eet.
Bron: Belga