Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische voedselproducenten hechten meer belang aan ethiek

Het ethische aspect van "nieuwe voedingsproducten" wordt steeds belangrijker voor de Belgische producenten. Op één prijkt het streven naar een goede smaak, gevolgd door de aspecten 'gebruiksvriendelijkheid' en 'gezondheid'. Dat meldt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) in een persbericht.

Terwijl ethische producten lanceren in 2006 nauwelijks aandacht genoot bij de producenten, innoveert in 2008 bijna een op de tien producten in die zin. Het streven naar een goede smaak bij de voedingsproducten staat op de eerste plaats met 84 procent, gevolgd door gebruiksvriendelijkheid (54 procent) en het gezondheidsaspect (46 procent).

Het OIVO maakte een analyse van de samenstelling en de presentatie van 339 voedingsproducten. In de analyse worden ook de trends van 2008 met die van 2006 vergeleken. De meeste voedselinnovaties die in 2008 in de handel verschenen zijn, werden hoofdzakelijk ontwikkeld in de sectoren van de chocolade (23 procent), de traiteurproducten (23 procent) en de diepvriesproducten (15 procent). Anderzijds nemen ze af voor snoepgoed, koekjes en soepen.

De Belgische producenten lanceren hoe langer hoe meer voedingsproducten op basis van 100 procent natuurlijke ingrediënten en producten die op lange termijn de gezondheid bevorderen. Een op de twee producten in België innoveert in die richting. De innovaties leggen steeds meer de klemtoon op tijdswinst en richten zich nog altijd tot de consument die graag lekker eet.
 
Bron: Belga
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer