Gerrit den Hollander en Jan Viergever gaan al elf jaar samen. Weliswaar niet in het huwelijk, maar in de vrachtauto hebben ze samen al heel wat kilometers afgelegd. De chauffeurs vormen een tweespan in het dubbelbemand transport, waarmee Mooy Logistics al bijna vijftien jaar werkt. Ongeveer 25 auto’s vertrekken dagelijks dubbelbemand naar deFranse markten. Jan en Gerrit zijn erg tevreden over het systeem.“Het is een prima systeem in een tijd waarin je niet zoveel uren magmaken. Wij weten waar we aan toe zijn en de auto rijdt bijna constant!Het laad- en lossysteem is er op ingericht dat de auto’s dubbelbemand naar Frankrijk gaan, zodat er constant gereden wordt. De laad-loschauffeur in Nederland – in dit geval Henny de Baat – zorgt er vervolgens voor dat de auto’s in Nederland worden gelost en vervolgens weer worden geladen voor vertrek naar Frankrijk. Het gebeurt zelfs bij ritten naar verre bestemmingen,naar bijvoorbeeld Bordeaux, dat een Franse chauffeur de vrachtwagen in Bordeaux lost en laadt zodat het Nederlandse duo na een hotelovernachting weer met een volle auto naar Nederland kan rijden. Op deze manier zijn er drie tot vier man bij de rit betrokken, staat de auto bijna niet stil en is de rijtijdenwet niet in het geding.

Dat de chauffeurs loyaal zijn aan hun werkgever, blijkt wel uit het feit dat ze beide nooit een andere werkgever hebben gehad.Al zijn de arbeidsjaren van Gerrit (34,5 jaar) er al wel wat meer dan die van Jan (11 jaar). Sinds de indiensttreding van Jan rijdende collega’s samen en pikt Jan vanuit Bruinisse Gerrit even op in Willemstad om richting Breda te vertrekken. Inmiddels hebben ze samen al tweeënhalve vrachtauto versleten. “Je weet wat je aan elkaar hebt. Je moet beter met je maat kunnen werken dan met je vrouw”, lacht Gerrit. De huidige vrachtauto heeft in vijf jaar tijd1,3 miljoen kilometer versleten en voor volgend jaar staat daarom een nieuwe auto gepland. Dat wordt vanwege de leeftijd van Gerrit wel de laatste auto, waarin de chauffeurs samen gaan rijden.
"Ik zou tot m’n vut niet anders meer willen. Vroeger was je relatief veel vaker van huis", vertelt Gerrit. En hij kan het weten. Toen hij bij Mooy Logistics startte, bestond het wagenpark nog uit zeventien auto’s. Jan: "Oude chauffeurs hebben het vaak over die goede oude tijd, maar die heb ik niet gekend. Ik heb het hier best naar m’n zin. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn we overdag thuis. Dat is prima geregeld. Soms krijgen we op vrijdag nog een ritje en dan zijn we van zondag tot dinsdag thuis. In principe is het systeem ingericht op vijf ritten in twee weken. We weten waar we aan toe zijn en wanneer we ons tandartsbezoek kunnen plannen.En als we aangeven dat we vroeg thuis moeten zijn, krijgen we gewoon een snellere rit."
De chauffeurs vertrekken rond 19.00 uur ‘s avonds uit Breda. Collega Henny de Baat zorgt dat de auto geladen is en blijft zodoende binnenslands. Hij werkt van maandag tot en met vrijdag en eens in de drie weken op zaterdag. “Vroeger waren het voornamelijk oud-chauffeurs die het laad- en loswerk verzorgden,nu zijn het ook jonge gasten. In de avonden zijn we tot 10.00 uur ‘s avonds in de weer, maar 's ochtends hebben we zodoende wel meer vrij”, vertelt Henny. De chauffeur trad twintig jaar geleden in dienst bij Mooy Logistics en keerde na een tussentijds uitstapje weer terug op het oude nest. Hij heeft in die tijd voornamelijk het productassortiment zien verschuiven. “Vroeger reden we alleen groenten en fruit, nu transporteren we bijna alles wat naar de supermarkten gaat.”
Mooy Logistics is volgens oudgediende Gerrit een pionier op het gebied van dubbelbemand vervoer en het laad- en lossysteem."Eerst deden ze daar zelfs een beetje geheimzinnig over en mochten we het systeem niet aan iedereen uitleggen”, lacht de chauffeur. In die jaren heeft Mooy Logistics zich gespecialiseerd in terugvrachten en is het aantal buitenlandse chauffeurs explosief gegroeid. “In alle hoeken van Frankrijk waar we komen, hebben we Franse chauffeurs zitten. Twaalf jaar geleden waren dat er nog maar drie. Nu hebben we er al zestig rijden!"
De chauffeurs kennen inmiddels heel wat Fransen op de groothandelsmarkten en teeltbedrijven. Jan Viergever: “We komen zowel bij kleine als grote klanten. Soms moeten we voor één pallet de ‘bush’ in, maar een klant of tien zit er altijd wel in de auto.Het laden is een fluitje van een cent geworden. Je staat langer te wachten op de spullen die niet binnen zijn, dan het lossen zelf", vertelt Jan. De chauffeurs vinden het opvallend dat het bezoek met name bij grotere klanten wat onpersoonlijker wordt. "Kleinere bedrijven geven nog eens eerder een kistje sinaasappelen voor de chauffeur mee, maar ook op de markt in Lyon kennen ze ons bijde voornaam."
Van dramatische verhalen over gigantische boetes bij kleine overtredingen op de Franse snelwegen willen de chauffeurs niet weten. “Op de Wereldomroep is er een chauffeursprogramma en daar zijn chauffeurs die vertellen over boetes van duizenden euro’s als ze vijf minuten te lang hebben gereden. Daar geloof ik gewoon niet in. Wij worden ook wel eens aangehouden, maar dan praat je over boetes van 22 euro voor inhalen of van 135 euro omdat we twee uur te lang hebben gereden”, vertelt Jan. “Heel belangrijk is ook de wijze waarop je er zelf mee omgaat.”De chauffeurs zijn enthousiast over het materiaal waarmee ze rijden. "Het materiaal bij Mooy Logistics is altijd top en goed onderhouden. Als er wat kapot was, werd het direct gemaakt. Net voor de periode Zonnevijlle deden de koelmotoren hun intrede enwerd alles groter, robuuster en slagvaardiger. Het zijn universele auto’s geworden, voorzien van airco, koelkast, navigatie en radiomet koptelefoon", vertelt Gerrit. Hij verwacht dat de nieuwbouw van Mooy Logistics op Hazeldonk het bedrijf ook geen windeieren zal leggen. "Alles wordt mooier, groter en beter!"
Bron: Magazine Mooy Logistics