Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Opvoeding, gezinsleden en super bepalen maaltijd

Nederlanders zijn behoudende eters. Een overgrote meerderheid van 86% zet het liefst de Hollandse pot op tafel. De genoten opvoeding, gezinsleden en het aanbod in de supermarkt hebben de grootste invloed op de maaltijdkeuze. Ruim 1 op de 3 geeft aan bewust bezig te zijn met wat ze eten. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie).

Het onderzoek naar eetgewoonten is uitgevoerd onder 521 Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar. Zij kiezen vooral de veilige weg: de Nederlandse keuken staat veruit op nummer 1 (86%), op afstand gevolgd door Italiaans (46%) en Aziatisch (28%) eten. Hét symbool van de Nederlandse keuken is volgens de meerderheid de stamppot (73%). Op de 2e plaats komt erwtensoep (41%) en op 3 staat de gehaktbal (18%). Op deze karakteristieke gerechten zijn de Nederlanders best trots: de meerderheid vindt dat Nederland een echte eetcultuur heeft.

Opvoeding, gezinsleden en super bepalen maaltijd

Wat er op tafel komt wordt het meest beïnvloed door de gezinsleden (38%). Ook het aanbod in de supermarkt speelt een rol (27%). Bijna een kwart (24%) laat zich door niets of niemand beïnvloeden en bepaalt zelf wat er op tafel komt. Opvallend is dat de invloed van topkoks bij de gerechtkeuze zeer gering is (3%). De meerderheid (51%) ziet deze koks bovendien niet als sterren. De opvoeding die de ondervraagden gehad hebben bepaalt sterker hun eetgewoonten, geeft 61% aan. Weinig invloed is verder te merken van de kredietcrisis: 56% houdt daarmee geen rekening bij het boodschappen doen.

Bewust kiezen met de Dagelijkse Voedingsrichtlijn

Bewust eten is voor 35% van de ondervraagden een issue. Vooral op latere leeftijd gaat veel aandacht uit naar een bewuste keuze. Zo zegt bij de 50-plussers 46% bewust boodschappen te doen. Bij de jongeren (18-34 jaar) is dit 23%.

bron: FNLI
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer