Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlanders willen steeds eerlijker eten

Nederlanders willen steeds meer eerlijk eten. De vraag blijft echter hoe foodmerken het toenemend biologisch bewustzijn voor zich kunnen laten werken. Albert Heijn stemt inmiddels het biologisch assortiment af op de behoeften van de klanten. Unilever zet sterk in op het verstrekken van informatie, zowel op de verpakking als online.

Volgens Willem Jan Laan, director global external affairs op het gebied van duurzame landbouw, is betrouwbaarheid van de duurzaamheid van het merk de sleutel. Een belangrijke pleitbezorger voor eerlijk eten is onderzoekjournalist Michael Pollan. Volgens Pollan is de Amerikaanse voedingsmiddelenindustrie te veel gebaseerd op te weinig gewassoorten, met name maï en soda. Dit 'voedselsysteem' brengt drie grote problemen met zich mee. Ten eerste een energieprobleem: het verbouwen van voedsel kost meer calorieën aan fossiele brandstoffen dan het oplevert in voedsel. Ten tweede een gezondheidsprobleem, in de vorm van ziektes als obesitas en diabetes.

In de derde plaats een milieuprobleem, als gevolg van intensieve landbouw en veeteelt. Volgens Pollan moet de consument coproducent worden door specifiek te kiezen voor biologische, regionale en duurzame producten.

Bron: MKBnet
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer