Nederlandse containerlijndiensten over zee. In het vierde kwartaal van 2008 nam door de verslechterde economische situatie de vraag naar containervervoer over zee af en was er bovendien sprake van overcapaciteit door meer én grotere schepen. Verder daalden de brandstofprijzen. Hierdoor daalde de prijs van het containervervoer onder Nederlandse vlag met ongeveer 4%. Vooral het verschepen van containers uit Nederland werd goedkoper, bijna 6%.
De prijsdaling werd geremd door de koersontwikkeling van de dollar ten opzichte van de euro. In het vierde kwartaal van 2008 was de dollar gemiddeld 14,3 procent duurder dan in het derde kwartaal. De zeevaart is een internationale markt waar doorgaans in dollars wordt afgerekend. Tot de zeevaartdiensten behoort ook het zogenoemde timecharter. Dit huren van schepen, inclusief bemanning, door een charteraar is in het vierde kwartaal door de gestegen dollar wel duurder geworden. Contracten voor timecharter liggen voor langere tijd vast omdat de schepen voor langere perioden worden verhuurd.
Ook Duitse schepen verlaagden hun prijzen
De prijzen van de Duitse containerlijndiensten daalden in het vierde kwartaal van 2008 sterker dan die van de Nederlandse. De prijzen voor het vervoer van containers vanuit Duitsland daalde met 11% en de prijs om een container vanuit het buitenland naar onze oosterburen toe te vervoeren daalde met 10,5%. De prijsontwikkeling in Nederland en Duitsland verloopt wel redelijk synchroon.Ondanks de daling in het vierde kwartaal waren de prijzen in de zeevaart vorig jaar 1,9 procent hoger dan in 2007. De prijzen bij de lijndiensten stegen het hardst door de hogere brandstofprijs. Het huren van schepen werd in het afgelopen jaar goedkoper. Hierbij speelt de brandstofprijs geen rol.
Bron: CBS