Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Plan voor Greenportlane Klavertje 4 in ontwerp vastgesteld

Gedeputeerde Staten van Limburg hebben het ontwerp voor de Greenportlane vastgesteld. Deze weg vormt de ontsluiting van het gebied 'Klavertje 4, hart van Greenport Venlo'. De Greenportlane krijgt twee rijstroken in elke richting. Het plan voor de Greenportlane is in Limburg het eerste zogeheten inpassingsplan - een bestemmingsplan op provinciaal niveau - volgens de nieuwe Wet ruimtelijke ordening.

In het hart van Greenport Venlo is de komende jaren een groot aantal ontwikkelingen voorzien. Onder meer gaat het om aanleg en uitbreiding van glastuinbouwgebieden en bedrijventerreinen. Verder zijn de veilingen ZON en Flora Holland volop in ontwikkeling en komt er een groen bedrijvenpark. Dit bedrijvenpark biedt in 2012 plaats aan de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. Daarnaast komt er ook nieuwe natuur.

Greenportlane

Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken is een nieuwe weg noodzakelijk, de Greenportlane. Deze verbindt ten westen van knooppunt Zaarderheiken de A67 en de A73. De Greenportlane gaat over het grondgebied van de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas, Sevenum en Maasbree. De Greenportlane moet het hart van Greenport Venlo goed bereikbaar maken en houden. Daarnaast moet de Greenportlane zo mogelijk bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de omliggende woonkernen.

2012

De Greenportlane krijgt een rol in de ontsluiting van de Floriade in 2012. Daarom is het belangrijk dat de Greenportlane vóór 2012 is aangelegd. Om het gebied niet alleen voor de huidige plannen maar ook voor ontwikkelingen in de toekomst goed bereikbaar te maken is een autoweg nodig met twee rijstroken in beide rijrichtingen. Uitgangspunt is dat de weg goed aansluit bij de ruimtelijke kenmerken van het gebied zoals het landschap, de natuur en de bedrijvigheid.

Tracékeuze

In de Tracénota/MER heeft de provincie Limburg laten onderzoeken waar de Greenportlane het beste kan liggen. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met aspecten van ruimte en milieu, zoals de invloed op een natuurgebied, waterwingebied, archeologische waarden, woningen en bedrijven. Daarnaast is als uitgangspunt gehanteerd dat de Greenportlane een optimale ontsluiting voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 moet zijn.

Vier alternatieven

Dit heeft geleid tot vier alternatieven ten noorden van de spoorlijn Eindhoven-Venlo en eveneens vier alternatieven ten zuiden van de spoorlijn; de oorspronkelijke drie zuidelijke alternatieven A, B en C zijn aangevuld met een 'combinatiealternatief' AB. Bij dit alternatief blijft de helft van de bestaande aansluiting op de A67 gehandhaafd, namelijk in de richting van en naar Duitsland. Daarbij wordt van alternatief B slechts de helft aangelegd, namelijk in de richting van en naar Eindhoven. De Greenportlane is een combinatie van een zuidelijk en een noordelijk tracé, waarbij in principe elke combinatie mogelijk is.

Qua ontsluiting van het gebied voldoen alle alternatieven aan de doelstelling. Ten zuiden van de spoorlijn voldoen alternatieven B en AB het best. Alternatief A presteert verkeerskundig minder goed, door de beperkingen van de bestaande aansluiting op de A67. Ten noorden van het spoor voldoen alternatieven I en II beter dan III en IV. Dit omdat III en IV relatief ver van de kern van de gebiedsontwikkeling liggen. Alle alternatieven, behalve A, voldoen ook op de langere termijn.

Conclusie

Ten zuiden van de spoorlijn voldoet alternatief A minder aan de doelstelling en heeft alternatief C meer negatieve milieueffecten, onder meer door de ligging op grotere afstand van de kern van de gebiedsontwikkeling. Ten noorden van de spoorlijn voldoet alternatief I het beste aan de doelstelling en heeft de minste negatieve milieueffecten. Doelbereik en milieueffecten tegen elkaar afgezet is alternatief B-I het meest milieuvriendeljke alternatief, luidt de conclusie uit het onderzoek. 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer