"Wij houden vast aan onze groeistrategie, gebaseerd op fusies en overnames"
Ofschoon de agf-sector net als andere sectoren wordt geraakt door de kredietcrisis en de hoge volatiliteit van valuta, energie en grondstoffen, zijn de langere termijn vooruitzichten voor deze sector positief, meent Rory Byrne. "Gezondheid, ontegenzeglijk verbonden aan het agf-product, staat hoog op de agenda van
overheid en consument. Op de korte termijn wordt ook deze sector geconfronteerd met de vraag naar producten met een gunstige prijs-kwaliteit verhouding en de noodzaak om te komen tot verdere kostenreducties in de waardeketen. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer consolidaties."
"De agf-sector kent wereldwijde concurrentie en relatief lage marges. Een business waarbij toegevoegde kosten vanuit bijvoorbeeld marketing en merkpositionering laag zijn. Productiekosten en kosten in de aanvoerketen nog beter managen zijn belangrijke aandachtspunten. Samen met retailers overleggen over de door de klant gevraagde producten, mogelijkheden om faalkosten te reduceren, inzet van technologie om efficiënter gewassen te telen, bieden mogelijkheden tot margeverruiming voor iedereen in de keten. Een geïntegreerd bedrijf als Total Produce is hier uitstekend voor gepositioneerd."
"Voor de toekomst houden wij vast aan onze M&A gedreven groeistrategie, ondanks de kredietcrisis. Voor de uitvoering van de groeistrategie verschaft het beursgenoteerde karakter Total Produce extra toegang tot de kapitaalsmarkt ofschoon het afgelopen jaar een ‘bijzonder’ beursjaar was waarin dit niet altijd gold. Deze groeistrategie zal er toe leiden dat Total Produce een nog aantrekkelijker partner voor de retailer en voor andere partijen in de keten zal worden."
Zonder de inzet van onze mensen is het uitvoeren van onze strategie niet mogelijk. Onze filosofie is om lokaal management binnen een groepstructuur te laten ondernemen. Daarbij hoort een kans op zelfontplooiing en een goede beloning. Door deze filosofie is het verloop van mensen op sleutelposities laag!"
Bron: Agrifoodbrief, ABN-AMRO