Green Organics boekt ook in 2008 meer omzet
Green Organics stemt de vraag van voedingsindustrie, groothandel en retail gericht af met gericht produceren van zaadinkoop tot winkelschap. Daarbij wordt marktgestuurd geproduceerd, noodzakelijk vanwege dure productiemethoden en hoge verkoopprijzen van bioproducten. Retailformules kunnen een optimaal en compleet bio-assortiment presenteren. Het bedrijf zet daartoe met 70 tot 80 Nederlandse telers én telers overal in de wereld teeltplannen op. Door ook telers buiten Europa te contracteren ontstaat er een jaarrond aanbod, continuiteit en een logische aanvulling op het Hollandse en het bewaarassortiment bio-agf
De teeltplannen bestaan per product uit 100 tot 400 hectare teelt van zes à zeven biologische basisproducten voor de retail, waaronder aardappelen, wortelen, uien, spinazie, sperziebonen en doperwten. Voor de industriële verwerking zijn doperwten, spinazie, sperziebonen en wortelen belangrijk. Met de telers die bij Green Organics onder contract staan, kan de het een compleet bio-assortiment vermarkten, aangevuld met daghandel met losse partijen.
Bij zusteronderneming Green Ways worden de producten verwerkt tot componenten voor babyvoeding, diepvries en conserven. Daar worden ook diverse biologische groenten voorverpakt. Zo'n 60% van de bio-agfproducten gaat jaarrond naar retail; het overige aandeel is voor groothandel en snijderijen.
Green Organics koopt zelf het biologisch geteeld zaad in. Dit is onbehandeld zaad zonder coating van voorgeschreven groenterassen voor biologische productie. Ook iedere verdere schakel in de keten is gecertificeerd volgens de Stichting Skal. De winkelproducten dragen het EKO-keurmerk en in de nabije toekomst ook het EU-logo voor biologisch.
Bron: Voedingsindustrie