Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Informatie op de verpakking beïnvloedt de smaakwaardering"

Consumenten vinden dat wilde kabeljauw beter smaakt dan gekweekte. Tenminste, als de herkomst op de verpakking staat. Een consument die van niets weet, vindt ze allebei even lekker. Dat stelt drs. Adriaan Kole, onderzoeker bij het Centrum voor innovatieve consumentenstudies van de Agrotechnology & Food Sciences Group (AFSG) van Wageningen UR in het wetenschappelijk tijdschrift Food and Quality Preference.

Smaak bestaat uit twee onderdelen: wat je proeft op je tong, en wat je ziet of hoort, stelt Kole. Informatie op de verpakking speelt daarom een belangrijke rol in de beoordeling van producten. Als de informatie op de verpakking niet klopt, dan beïnvloedt die namelijk toch de smaak. Smaakbeleving is een optelsom van de smaak in je mond en de ideeën die je over het product hebt, aldus de onderzoeker. De invloed van de verpakking is niet bij alle producten even groot. Iemand die elke dag twee liter cola drink, is in staat om het verschil tussen cola van een A-merk en cola van een huismerk te proeven, maar voor iemand die maar af en toe cola drinkt, ervaart het verschil vooral doordat het in een andere verpakking zit.

Kole deed het onderzoek bij een kleine 500 huishoudens, die de vis thuis kregen en bereidden. Eén groep kreeg vis zonder informatie, de tweede groep kreeg wilde vis en de derde kreeg een pakje met kweekvis met positieve informatie over het kweken. Ook werd er informatie gegeven over prijs en versheid. Alle gezinsleden vulden vervolgens een vragenlijst in. De onderzoekers wilden juist weten wat thuis, met alle drukte eromheen, de invloed van informatie is. Naast de informatie op de verpakking bleek ook de prijs erg belangrijk. Hoe duurder de vis hoe beter die gewaardeerd werd.

De verwachting was dat positieve informatie over kweekvis een positief effect zou hebben. Omdat veel consumenten nog weinig weten over de voordelen van kweken, gingen de onderzoekers er van uit dat het makkelijk zou zijn om mensen iets te leren. Toch bleek nieuwe kennis niet tot een positieve waardering te leiden. Consumenten nemen aan dat kweken een negatieve invloed op de smaak heeft, en die verwachtingen zijn dus niet zo makkelijk te veranderen. Voor viskwekers betekent dit dat ze er goed aan doen om hun imago op te krikken, meent Kole. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld benadrukken dat kweken duurzamer kan zijn dan vangen

bron: Resource
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer