In de zomer van 2007 zat een aantal tuinbouwprofessionals bij elkaar te brainstormen over het verbeteren van de marketingkennis binnen de tuinbouwketen. Al snel kwamen ze tot de conclusie dat de sector behoefte heeft aan een ketenbrede opleiding op het gebied van marketing. Deze gedachte werd onderzocht door gesprekken met deskundigen en daaruit kwam naar voren dat een dergelijke opleiding vooral praktisch bruikbaar moest zijn en voldoende ruimte zou bieden aan verbreding van het netwerk door de hele distributieketen heen. Met deze uitgangspunten is 'marketing moet in de glastuinbouw' ontwikkeld.
In de herfst van 2008 is deze workshop van start gegaan. In een aantal themasessies werden diverse onderwerpen behandeld: marktonderzoek, de klant achter uw klant, trends in de markt, marketinginstrumenten en communicatie. Afgesloten werd met een speciale sessie over praktische marketingplanning.
De deelnemers aan de workshop waren afkomstig van professionele tuinbouwbedrijven, vanuit heel Nederland. Hun oordeel na afloop was unaniem positief: de verschillende locaties, de sprekers uit de praktijk gecombineerd met veel discussie en interactie, PLUS de praktische insteek, waren zaken die de grootste waardering kregen.
Nieuwe serie in 2009
Ook in 2009 wordt deze workshop wederom georganiseerd. Vanaf 10 maart zullen weer 6 themabijeenkomsten georganiseerd worden op diverse aansprekende tuinbouwlocaties in Nederland. De inschrijving is geopend. Via de website www.marketingmoet.nl kunnen tuinbouwers en mensen die actief zijn in de handel, met interesse in marketing, zich inschrijven. De kosten bedragen € 1.275 (ex BTW) voor alle themasessies (werknemers in de tuinbouw kunnen via de CAO glastuinbouw een subsidie ontvangen via Colland Arbeidsmarktbeleid)Marketing Moet wordt mogelijk gemaakt door:
Centraal Bureau Levensmiddelen (C.B.L.)Elsman Marketing B.V.
Kyboko - Marketing Improvements
INHOLLAND
LTO Groeiservice
LTO Noord Glaskracht
Maurice Wubben
Pull Position
Tuinbranche NederlandFrugiventa
Vereniging van Groothandelaren van Bloemkwekerijproducten (V.G.B.)
Wageningen Business School