Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

2008 ‘redelijk’ jaar voor ZON

2008 was een ‘redelijk’ jaar voor ZON fruit & vegetables. ZON realiseerde afgelopen jaar een totale omzet van 281 miljoen euro (2007: 283 miljoen). Bij de berekening van die totale omzet gaat ZON - evenals in 2007- ook uit van de omzetten uit onder meer verpakkingen en dienstverlening, waaronder logistiek en kwaliteitszorg.

ZON start het jaar 2009 met 425 leden. De verwachting is dat het totale areaal in 2009 via groei van bestaande leden-telers en groei van nieuwe telers verder toeneemt. De daling van het aantal leden versus de areaalgroei heeft te maken met de nog steeds voortschrijdende schaalvergroting van tuinbouwbedrijven in combinatie met enkele bedrijfsbeëindigingen. De landelijke ontwikkeling. die een lichte stijging van het areaal glas en een stijging van het areaal vollegrond laat zien, speelt ook bij het ledenbestand van ZON.

Prijsontwikkeling

Binnen de nagenoeg gelijk gebleven totale omzet ging de productomzet licht achteruit. Oorzaak hiervan is een over het algemeen tegenvallende prijsvorming voor alle aangevoerde producten, met een positieve uitzondering voor asperges en zachtfruit. ‘Dat is ook de reden dat we zelf over een ‘redelijk’ jaar spreken’, aldus ZON-directeur Frans van Dijck. ‘Als coöperatie hebben we 2008 weliswaar met een nagenoeg gelijke omzet als het goede jaar 2007 kunnen afsluiten, maar voor de meeste van onze leden is het door een combinatie van mindere prijsvorming en hoge kosten gewoon geen goed jaar geweest’, aldus Van Dijck.

Vooruitblik

Voor 2009 streeft ZON naar een verdere groei van het areaal. Indien het komende jaar de prijsvorming beter is zal daarmee naar verwachting ook de omzet weer kunnen groeien. Wat de afzet betreft blijft de strategie van ZON er op gericht deze naar de retail en de handel toe verder te ontwikkelen. Mede gelet op de huidige economische ontwikkelingen gebeurt dat overigens hand in hand met een actieve kostenbeheersing. Tevens wil ZON haar activiteiten op enkele buitenlandse markten verder ontwikkelen.

ZON publiceert de jaarcijfers officieel, zoals gebruikelijk, na de Algemene Ledenvergadering van ZON eind april.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer