Terwijl consumenten heel geleidelijk minder zelf koken, is de markt voor ‘gezellig’ thuis eten wel een groeimarkt. Deze markt zal – naar verwachting – in drie jaar tijd nog zeker met 900 miljoen euro groeien, vooral gestimuleerd door kookprogramma’s op TV. Daar staat tegenover dat het koken "omdat je nu eenmaal moet eten” afneemt. Vooral bij jongere generaties. Daar voert ‘gemak’ de boventoon. En dat is de belangrijkste groeifactor voor foodservice. Een belangrijke randvoorwaarde in tijden van laagconjunctuur is echter wel dat foodservice producten en diensten goedkoop moet aanbieden.
On the move wordt prijsgevoeliger
De markt voor ‘onderweg consumeren’ is voor de lange termijn de belangrijkste groeimarkt. Onderweg consumeren is primair functioneel en daardoor zal de prijs‐kwaliteit verhouding van de gerechten belangrijker gaan worden. De verwachting is dat deze markt de komende drie jaar met 659 miljoen euro gaat groeien. Hedonistisch buiten de deur eten zal een aantal jaren niet groeien. Kookprogramma’s en topkoks zijn in Nederland populairder dan ooit. De toprestaurants hebben ook jaren van explosieve groei gekend. De absolute toprestaurants zullen het goed blijven doen, maar in zijn algemeenheid krijgen restaurants die het moeten hebben van ‘uit eten gaan’, het de komende 3 jaar aanmerkelijk zwaarder. Op zijn best zullen ze de omzet op peil kunnen houden. De goedkopere gelegenheden om ‘uit eten te gaan’ zullen binnen dit segment terrein winnen.Functioneel buiten de deur eten blijft groeien
Consumenten zullen tijdelijk iets terughoudender zijn in het buiten de deur consumeren als alternatief voor thuis eten. Op de lange termijn zal die ontwikkeling echter blijven groeien, zoals de trends in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk laten zien. Maar op de heel korte termijn is ook het functioneel buiten de deur eten geen groeimarkt. Cateringconcepten zullen terrein moeten winnen door de consument te verleiden met betere en lekkere producten. En functionele restaurants moeten goedkoper worden om de consument vast te kunnen houden. De markt zal in de komende 3 jaar met ongeveer 400 miljoen euro groeien, maar dan vooral in 2010 en 2011.Groei in concepten met efficiency kenmerken
Het lijkt erop dat een tijdperk aanbreekt waarin consumenten meer dan kritisch zullen zijn voor hun bestedingen buitenshuis. FSIN houdt rekening met een paar jaar van beperkte groei voor foodservice in totaal. Binnen de 45 verschillende kanalen die met elkaar de foodservicebranche vormen, kunnen er echter grote verschillen optreden. De hoofdconclusie is dat concepten die efficiency gedreven zijn en met lage kosten werken relatief betere kansen hebben om deze periode van laagconjunctuur door te komen dan de klassieke concepten. Vooral de klassieke restaurants krijgen een moeilijke periode omdat die nog teveel leunen op een concept dat het moet hebben van omzet tijdens een beperkt aantal avonduren.Bron: FSIN