Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vernieuwende lijn luxe bio-producten in supermarkt

Er mogen in Nederland dan steeds meer biologische producten worden verkocht, de Nederlandse consument blijft soms ver achter op wat zich op dat gebied afspeelt in andere Europese landen. Royal Wessanen wil een vernieuwingsslag maken door een luxere lijn van biologische producten in Nederlandse supermarkten te presenteren.

Het gaat om bijna twintig artikelen waaronder fruitspreads, muesli, pindakaas, chocoladepasta's, koek en frisdranken van het merk Whole Earth, dat Wessanen al langer in handen heeft. Het merk is vooral bekend in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Wessanen noemt het organic producten, omdat dat volgens onderzoek onder de Nederlandse consument een beter imago heeft. "Biologisch wordt toch nog te veel geassocieerd met de natuurwinkel en heeft daardoor een negatief imago'', weet Lex de Rooij, directeur marketing bij Wessanen. De producten komen onder meer te liggen bij Albert Heijn, Jumbo Supermarkten en Marqt.

De verkoop van biologische producten in Nederland groeit al jaren gestaag. De jongste cijfers laten zien dat tot en met het derde kwartaal 2008 de groei in supermarkten 10 procent is. "Zelfs tijdens de prijzenoorlog bleef de verkoop van biologische producten groeien'', aldus Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). "Wat je vooral ziet is dat discounters als Aldi, Lidl en Dirk van den Broek het erg goed doen. Daar steeg de omzet in 2007 met wel 30 tot 33 procent.''

De Rooij meent dat de Nederlandse consument nu "voorzichtig is begonnen'', terwijl in Duitsland alleen al vanwege de lange traditie van het eten van biologische producten, meer belangstelling is voor dit soort eten. "In Italië groeit de verkoop van organic producten onder invloed van de slow foodbeweging. In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië zie je allerlei ontwikkelingen in de organic-beweging, zoals een hoge innovatiegraad en moderne marketing.''

In Groot-Brittannië is de consument veel verder dan in Nederland, blijkt uit cijfers van Wessanen. Daar koopt 90 procent van de bevolking wel eens organic producten, terwijl dat in Nederland maar 4 procent is. Met Whole Earth zegt Wessanen vooral smaakvollere producten op de Nederlandse markt te zetten, want dat is wat bij de Europese consument op de eerste plaats komt, wil men er naar grijpen.

Organic staat voor voedsel waar geen bestrijdingsmiddelen in zitten, dat geen chemische toevoegingen kent en op een natuurlijk manier is gerijpt. Biologische ofwel organic producten zijn in de Nederlandse supermarkt gemiddeld 20 tot 30 procent duurder.

Bron: ANP
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer