Rijk Zwaan in direct contact met convenience-sector
Voor Rijk Zwaan is de marktsituatie de laatste jaren erg veranderd. Het bedrijf zoekt steeds meer direct contact of heeft direct contact met de verschillende schakels uit de keten. Onder meer de specifieke wensen vanuit snijderijen zijn speerpunten voor veredeling. De convenience-markt onderscheid zich zo zeer van de verse markt, dat Rijk Zwaan dit segment specifieke aandacht geeft met een aparte productlijn, met onder meer een speciale convenience-catalogus en website.
De extra aandacht voor de fresh cut-markt is mogelijk door voortdurend op de hoogte te blijven van wensen vanuit de markt. Rijk Zwaan kan daardoor rassen ontwikkelen met de specifieke eigenschappen waar de convenience sector behoefte aan heeft. De laatste jaren heeft dit onder meer geleid tot succesvolle marktintroducties van de Caribbean-meloen en Salanova®, die in 2006 de Fruit Logistica Award in de wacht sleepte. Deze producten bieden snijderijen een hoge efficiëntie en behouden na bewerking een uitstekende presentatie en smaak. Daarnaast voldoen deze rassen aan de teeltspecifieke eisen die voor elk ras van Rijk Zwaan gelden.
Een voorwaarde voor nieuwe, succesvolle convenience-concepten is een intensieve uitwisseling van informatie binnen de keten. Dat is ook de reden dat Anton van Doornmalen op het Freshconex congres zal wijzen op het grote belang van samenwerking tussen teler, snijderij en Rijk Zwaan. Ook zal hij vertellen over de uitdagingen die de specifieke veredeling voor convenience-rassen voor Rijk Zwaan met zich meebrengt en laat hij zijn licht schijnen over de toekomst van het fresh cut-segment.
Rijk Zwaan is dit jaar weer met een eigen stand aanwezig op de Fruit Logistica. In stand D15 in hal 1.2. zal er onder meer ruim aandacht worden gegeven aan de convenience-concepten Salanova® en Caribbean.