Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yvonne Geurten van The Greenery ziet interesse wel

Consument is niet echt geïnteresseerd in functional foods in agf

Consumenten hebben nog weinig interesse in functional foods op de afdeling aardappelen, groenten en fruit (agf). De omzetaandelen in deze categorie zijn zeer klein. Consumenten vinden het niet nodig dat gezonde producten nog gezonder worden gemaakt. Bovendien willen zij niet dat met natuurlijke producten wordt gerommeld.

Yvonne Geurten van The Greenery meent dat er wel degelijk een groep geïnteresseerde consumenten is voor functional foods in agf. Het blijft echter een nichemarkt. Om de markt voor producten als de Bimi, de omega 3-aardappel of de tomaat met extra lycopeen te vergroten, moeten de producten beter passen in de belevingswereld van de consument. De verkoop van agf groeit nog steeds, zegt Arie van Doesburg van Jaguar Fresh Company.

Dat komt onder meer door nieuwe verpakkingen, variëteiten en rassen. Een belangrijke rol in die groei is weggelegd voor snackgroenten, zoals minitomaatjes en kleine wortels. De verkoop van maaltijdsalades groeit sterk; van een omzet van 17 miljoen euro in 2006 tot 32 miljoen euro in 2007 en 44 miljoen euro in 2008. Van de totale omzet in agf wordt 37% gehaald uit fruit, 51% uit groenten en 12% uit aardappelen.

Bron: MKBnet
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer