Consument is niet echt geïnteresseerd in functional foods in agf
Yvonne Geurten van The Greenery meent dat er wel degelijk een groep geïnteresseerde consumenten is voor functional foods in agf. Het blijft echter een nichemarkt. Om de markt voor producten als de Bimi, de omega 3-aardappel of de tomaat met extra lycopeen te vergroten, moeten de producten beter passen in de belevingswereld van de consument. De verkoop van agf groeit nog steeds, zegt Arie van Doesburg van Jaguar Fresh Company.
Dat komt onder meer door nieuwe verpakkingen, variëteiten en rassen. Een belangrijke rol in die groei is weggelegd voor snackgroenten, zoals minitomaatjes en kleine wortels. De verkoop van maaltijdsalades groeit sterk; van een omzet van 17 miljoen euro in 2006 tot 32 miljoen euro in 2007 en 44 miljoen euro in 2008. Van de totale omzet in agf wordt 37% gehaald uit fruit, 51% uit groenten en 12% uit aardappelen.
Bron: MKBnet