Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers blijven consumeren

Duitse consumenten lijken niet erg onder de indruk van de recessie. Die Welt meldt dat consumenten massaal geld uitgaven voor kerst en dat GfK voor januari eveneens een stabiel consumptieklimaat voorziet. Vooral de dalende inflatie en de grotere koopbereidheid dragen bij aan het consumentenvertrouwen.

Aan de hand van de antwoorden van 2.000 Duitse respondenten werd vastgesteld dat er weliswaar onzekerheid over de eigen baan en het eigen inkomen bestaat, maar dat daar tegenover staat dat de dalende brandstof- en energieprijzen voor extra ruimte in het huishoudbudget zorgen. Ook een dalende spaarzin draagt bij aan het consumptieklimaat.

Over de conjunctuur heeft de Duitser minder hoge verwachtingen dan voorheen. Het Duitse ministerie van economische zaken gaat uit van een krimp van maximaal 3%. GfK verwacht niettemin een groei van de huishoudelijke consumptie met 0,5%.

Bron: Foodpress
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer