Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lage tarieven nopen tot allianties om schepen vol te krijgen

Superallianties zorgen voor reuring bij rederijen

Tholen - Geruchten over fusies tussen rederijen zorgen voor onrust in de internationale scheepvaart. De groei van de Chinese economie neemt af. Door lage olieprijzen importeert Afrika minder goederen en Zuid-Amerika heeft last van economische tegenwind. Dat zorgt voor structurele overcapaciteit en historisch lage tarieven, die megaschepen alleen rendabel houden als ze helemaal vol zitten. Om die schepen vol te krijgen, sluiten rederijen allianties. "Een sterke alliantie is cruciaal om die schepen vol te krijgen", zegt CMA CMG's vicevoorzitter Rodolphe Saadé tegen de Wall Street Journal.



CMA CMG wil samen met Chinese fusierederij

CMA CMG bevestigde dinsdag tegenover de maritieme website Shipping Watch en de Wall Street Journal dat er gesprekken worden gevoerd met Cosco Shipping Corporation, een fusie van de Chinese rederijen Cosco en CSCL, en United Arab Shipping Co.. Vicevoorzitter Rodolphe Saadé benadrukte wel dat het ook met andere partijen praat. De Franse rederij wil het Singaporese NOL overnemen dat in 2015 een verlies draaide van $181 miljoen dollar.

De grootste alliantie is Maersk, gevolgd door Mediterranean Sgh, CMA CGM Group en China Cosco Shipping. Daaronder volgen Evergreen Line, Hapag Lloyd, Hamburg Sud Group, Hanjin Shipping en OOCL.

Chinezen te vriend houden
De onrust begon toen China Shipping fuseerde met China Ocean Chipping Co. en zich aansloot zich aan bij de CKYHE alliantie. "Omdat de route Europa-China de belangrijkste ter wereld is, wil CMA CGM de Chinezen graag aan boord houden," zegt hoogleraar transport en logistiek in Eindhoven De Langen in het Financieele Dagblad.

"Ook Evergreen en OOCL op drift"
Verder gaan er geruchten dat Evergreen en OOCL zich bij de Frans-Chinese alliantie willen voegen. Dat samenwerkingsverband zou de grootste alliantie tussen Maersk en het Zwitserse MSC, naar de kroon kunnen steken.

De onrust gaat ook aan de havens niet voorbij. De Langen: 'De dynamiek leidt tot heroverweging van maritieme netwerken. Havens zullen dus heel goed opletten wat er gebeurt.' Bovendien hebben rederijen vaak eigen terminals in de havens. CMA CGM bijvoorbeeld heeft een belang in de Rotterdamse terminal RWG. Cosco is in Rotterdam klant van ECT.

Desondanks blijkt de rederij investeren in megaschepen: "Hoe groter het schip, hoe lager de kosten."

Bron: wjs/Financieele Dagblad




 
 

Gerelateerde artikelen → Zie meer