
CMA CMG wil samen met Chinese fusierederij
CMA CMG bevestigde dinsdag tegenover de maritieme website Shipping Watch en de Wall Street Journal dat er gesprekken worden gevoerd met Cosco Shipping Corporation, een fusie van de Chinese rederijen Cosco en CSCL, en United Arab Shipping Co.. Vicevoorzitter Rodolphe Saadé benadrukte wel dat het ook met andere partijen praat. De Franse rederij wil het Singaporese NOL overnemen dat in 2015 een verlies draaide van $181 miljoen dollar.
De grootste alliantie is Maersk, gevolgd door Mediterranean Sgh, CMA CGM Group en China Cosco Shipping. Daaronder volgen Evergreen Line, Hapag Lloyd, Hamburg Sud Group, Hanjin Shipping en OOCL.
Chinezen te vriend houden
De onrust begon toen China Shipping fuseerde met China Ocean Chipping Co. en zich aansloot zich aan bij de CKYHE alliantie. "Omdat de route Europa-China de belangrijkste ter wereld is, wil CMA CGM de Chinezen graag aan boord houden," zegt hoogleraar transport en logistiek in Eindhoven De Langen in het Financieele Dagblad.
"Ook Evergreen en OOCL op drift"
Verder gaan er geruchten dat Evergreen en OOCL zich bij de Frans-Chinese alliantie willen voegen. Dat samenwerkingsverband zou de grootste alliantie tussen Maersk en het Zwitserse MSC, naar de kroon kunnen steken.
De onrust gaat ook aan de havens niet voorbij. De Langen: 'De dynamiek leidt tot heroverweging van maritieme netwerken. Havens zullen dus heel goed opletten wat er gebeurt.' Bovendien hebben rederijen vaak eigen terminals in de havens. CMA CGM bijvoorbeeld heeft een belang in de Rotterdamse terminal RWG. Cosco is in Rotterdam klant van ECT.
Desondanks blijkt de rederij investeren in megaschepen: "Hoe groter het schip, hoe lager de kosten."
Bron: wjs/Financieele Dagblad