Nodig bestaande relaties uit.
Om de kostbare tijd op de beursvloer zo nuttig mogelijk te gebruiken, is het zinvol om een deel daarvan al in te plannen met afspraken met bestaande relaties. Dit om de banden te versterken, afspraken te maken of nieuwe producten of diensten te tonen.
Zorg voor een aandachttrekker:
Hoe kunt u zich op een positieve manier onderscheiden? Een nieuw product, een bijzondere uitstraling van de stand? Bezoekers weten u sneller te vinden en bovendien zal men zich uw stand achteraf beter herinneren. Een mooie dame trekt in ieder geval de aandacht, maar of mensen zich achteraf nog herinneren bij welke stand dit nu was?
Stand bemanning
Zorg voor voldoende standbemanning. Niets is vervelender als je met een relatie in gesprek bent en er komt iemand voorbij, die je zo graag wilt spreken maar iedereen is al in gesprek. Bespreek van te voren wat er van de bemanning verwacht wordt. Welke kleding wordt er bijvoorbeeld gedragen? Meer en meer dragen bemanningsleden dezelfde kleding wat een bepaalde eenheid uitstraalt. Voor nieuwe klanten is het direct duidelijk wie ze aan moeten spreken.
Start van de dag
Check of de stand er bij fris bij staat. Geen los slingerend materiaal. Liggen de vruchten vers en aantrekkelijk bij? Praat de standbemanning bij wat er van de dag verwacht wordt en welke relaties er verwacht worden.
Welke bezoekers kunt verwachten?
Als het druk is op het evenement en als er veel bezoekers op uw stand komen, bedenk dan goed aan welke bezoekers u veel tijd wilt besteden. Zo kunt u op een beurs bijvoorbeeld de volgende standbezoekers verwachten:
- Bestaande relaties, wel of niet van commerciƫle betekenis.
- Mogelijke nieuwe klanten
- Leveranciers. Bestaande of die op zoek zijn naar nieuwe klanten.
- Studenten, op zoek naar kennis.
- Spionnen. De concurrent die komt kijken waar u zich mee bezighoudt.
- Shoppers die komen kijken wat er te halen valt.
Collega's zie je elke dag op het werk. Richt je op de bezoekers!
Zorg voor goede opvolgingsaanpak:
Maak een elektronisch of papieren opvolgingsformulier waarin gegevens over een lead vastgelegd kunnen worden. Maar bedenk in elk geval vooraf wat u van uw bezoekers wilt vastleggen en hoe u dat gaat doen. Naast NAW-gegevens is het zinvol om te beschrijven wat u besproken hebt en waar de interesse naar uit gaat . Dit helpt bij een goede opvolging.
Zorg voor een snelle opvolging:
Na het evenement zijn bezoekers u vaak snel weer vergeten. Maak tijd vrij om snel na de beurs iets van u te laten horen waarin u uw organisatie nogmaals onder de aandacht brengt. Stuur bijvoorbeeld een mail waarin uw bezoekers bedankt voor hun bezoek en interesse en kondig direct aan dat u hen zult benaderen voor een mogelijke vervolgafspraak. Het verhoogt de attentiewaarde van uw organisatie en het geeft u de tijd om gegevens te verzamelen en de opvolging voor te bereiden.
Zorg voor een goede opvolging:
Als u iets heeft beloofd tijdens het evenement, zorg dan dat u uw beloften nakomt. Maak een lijst met leads en werk deze gestructureerd af. Begin de lijst met de meest waardevolle en veelbelovende leads. Zorg ervoor dat alle leads op een goede manier worden opgevolgd door u of uw verkopers. Maak duidelijk wie wat doet.
Maak een beursverslag en leg de resultaten vast:
Hoe is de beurs verlopen? Wat ging er goed en wat kon er beter? Zijn de doelstellingen behaald? Zijn alle leads opgevolgd en wat zijn daar de resultaten van?
Heeft u bij terugkomst het idee dat er meer uit deze dure investering gehaald had kunnen worden? How2change geeft beurstrainingen op maat!
Tenslotte wenst Joke iedereen een succesvolle beurs!
Meer informatie:
How2Change
Joke kras
www.how2change.nl
06-81097836