
"We hebben in twee weken tijd 10.000 consumenten benaderd over hun winkelbezoek en vragen voor de genoemde drie versgroepen een zevental uitspraken te beoordelen. Naast de vier bestaande onderwerpen - prijzen, aantrekkelijke aanbiedingen, goede kwaliteit/versheid en ruime keuze - zijn daar dit jaar drie items aan toegevoegd, namelijk de deskundigheid van het personeel, de presentatie van de afdeling en het totale rapportcijfer", licht onderzoeker Joop Holla van GfK toe. "Ook kijken we naar het feitelijke aankoopgedrag, wat we ook koppelen aan de aankopen bij bijvoorbeeld een groentespeciaalzaak. Nettorama scoorde bovenal erg goed bij de prestatie van de AGF-verkoop en de presentatie."
"Onze kracht is dat we dichtbij de basis blijven", zegt category manager AGF Rob van der Heijden. "We kopen kwalitatief op een hoog niveau in en zorgen dat de klant tevreden naar huis gaat. Als het product, bijvoorbeeld door weersomstandigheden niet of slecht beschikbaar is, laten we het aan ons voorbij gaan. Het draait om de kwaliteit van de juiste handel op de juiste plaats en het juiste moment."
Speerpunt van Nettorama is al jaren om zoveel mogelijk AGF onverpakt te verkopen. Dat die trend momenteel ook bij andere retailers doorzet, vindt Rob niet zo raar. "Wij eindigen daarmee al zestien jaar in de top-2 als beste AGF-supermarkt."