Verstekelingen bij Calais groot probleem voor vervoerders op Britse markt
"Alle Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die via de Kanaaltunnel naar Dover gaan, hebben te maken met dit probleem. Er zijn duizenden verstekelingen in een straal van 200 kilometer rond Calais. Als het een vluchteling lukt als verstekeling aan boord te komen, dreigde vorig jaar in Engeland een boete van omgerekend 2.500 euro per verstekeling en dat bedrag is dit jaar verhoogd naar 3.500 euro", vertelt Robert. Een chauffeur van De Groot Transport kreeg er vorig jaar ook mee te maken. "Dat was een dure hobby. 's Nachts had de vrachtwagen in België stil gestaan en zijn er tien verstekelingen in de auto gekomen. Ze hebben het zeil opengesneden, de pallets met uien verstapeld en hun behoefte in de auto gedaan. Bij de controle van de Eurotunnel kwam men erachter dat er mensen in de trailer zaten, maar dan ben je nog niet klaar. Eerst werd de chauffeur vijf uur lang verhoord en ben je te laat op je losadres en vervolgens krijg je een paar maanden later een brief op de mat met een boete van 2.000 pond per verstekeling voor zowel het bedrijf als de chauffeur. Dat zou dus uitkomen op 40.000 pond (ruim 55.000 euro)."
Door toedoen van een advocaat werd het bedrag uiteindelijk afgerond naar 16.000 euro, maar de transporteur is er nog goed kwaad over. "Men ziet je als smokkelaar en je moet als chauffeur en bedrijf je onschuld maar zien te bewijzen. Het probleem wordt er ook niet minder op. Eerst ging het alleen om Calais, maar nu klimt het probleem langzaam naar boven en gebeurt het ook in Rotterdam en IJmuiden. Wij hadden destijds te maken met Noord-Afrikaanse verstekelingen, maar het gebeurt ook met Joegoslaven en Albanezen. Vaak zijn het mannen, maar soms hele gezinnen", weet Robert. "We proberen zoveel mogelijk maatregelen te treffen. Vanaf België stoppen onze chauffeurs niet meer. We hebben de trailers natuurlijk vergrendeld en laten de lading inspecteren met CO²-metingen of hartslagscans. Dat kost je tien minuten meer tijd, maar staat niet in een verhouding met een boete van 20.000 pond. De enige manier waarop dit probleem kan verdwijnen, is dat in het Verenigd Koninkrijk de bestaande asiel- en immigratiewetgeving wordt aangepast en de migranten gelijk kunnen worden uitgezet."
Los van het migrantenprobleem is de logistiek dienstverlener voorzichtig positief gestemd over de situatie in het transport. "Sommige mensen roepen dat de recessie voorbij is, maar zover zijn wij nog niet. Wel zijn normaal de eerste drie maanden van het jaar lastig voor ons, maar we mogen tot nu toe niet klagen.. We moeten er hard aan trekken om het hoofd boven water te houden. We zijn er nog niet, maar gelukkig gaat het de goede kant op!"
Voor meer informatie:
J. de Groot & Zn BV
Noordervaart 18
1636 VL Schermerhorn
Tel: 072-5039569
Fax: 072-5039471
info@degroottransport.nl