fotoreportage Monsanto Breeding Proof

Hoe gaan we zeven miljard mensen voeden?

Tholen - Twee miljard mensen meer voeden. Het lijkt een onmogelijke taak, maar toch is dat wat de komende jaren moet gaan lukken. De bevolkingsgroei vraagt om een flinke verandering van de sector. Verduurzaming, in de breedste zin van het woord en door de hele keten heen. Dat onderwerp stond gisteren centraal op de Breeding Proof van Monsanto. Het event werd gehouden in de Pieterskerk in Leiden.



Bekijk de fotoreportage hier.

Dagvoorzitter Jan Douwe Kroeske begon de bijzondere bijeenkomst met weinig enthousiasmerende cijfers. Hoewel Nederland het duidelijk beter doet dan de VS (50%) en het Verenigd Koninkrijk (33%), gooien we hier ook nog steeds 25% van ons voedsel weg. En dat terwijl er een enorm voedseltekort gaat ontstaan als de wereldbevolking zo gaat groeien als wetenschappers voorzien. Hoe gaan bedrijven daarmee om?

Jean-Noel Mutz werkt al 25 jaar bij Monsanto en heeft gezien hoe het bedrijf zich ontwikkelde van enkel gewasbeschermingsspecialist naar ook veredelaar. Nu komen er meer activiteiten bij, allen ook gericht op het verduurzamen van telen en het voeden van de groeiende wereldbevolking. Meer opbrengst met minder water, minder grond en minder verbruik van eindige stoffen – hoe doen we dat? Uit het verhaal van Mutz blijkt dat Monsanto hier niet alleen op het gebied van zaad en gewasbescherming mee bezig is. Zo is het bedrijf actief in de dienstverlening. Monsanto-dochter The Climate Corporation maakt het mogelijk om onder allerlei weersomstandigheden de oogst te optimaliseren op basis van Big Data. De genetica van planten wordt onderzocht en ontwikkeld. Ook het verminderen van voedselverspilling is een speerpunt. Dat kan volgens Mutz door de shelf-life van rassen te verbeteren, maar ook door meer te produceren wat de consument wil. "De juiste producten in het schap leggen", verklaart Mutz. "Daarvoor zoeken we partners door de hele keten."



Novozymes
Sinds vorig jaar kent Monsanto door een alliantie met Novozymes ook activiteiten in de microbiologische sector. Daarover vertelde Thierry Pradier meer. Telen is de afgelopen jaren veel ingewikkelder geworden, toont hij. Onderwerpen als biotechnologie en biologische gewasbescherming speelde twintig jaar geleden nog veel minder een rol.

Novozymes richt zich op microben in de bodem. Microben zorgen ervoor dat planten bijvoorbeeld voedingsstoffen beter opnemen, nitrogeen beter gebruiken en sterker zijn tegen ziekteverwekkende pathogenen. Zo werkt MET52 sterk tegen een aantal schadelijke insecten. Deze kunnen wortels van de plant nauwelijks meer bereiken als de bodem met MET52 behandeld is. Dit soort microben maakt het mogelijk minder chemie in de teelt te gebruiken: meer geïntegreerd te telen.

Sinds vorig jaar worden de krachten van Novozymes en Monsanto gebundeld. De microben worden ontwikkeld en geproduceerd door Novozymes. Monsanto verzorgt de praktische zaken en de registraties en de verkoop onder het merk Monsanto AG. "Een nieuwe tool in het boekje", besloot Pradier.

Het formele deel van de Breeding Proof omvatte als laatste nog een gesprek met Chantal de Rijk-Bex, directeur commercie & marketing bij Jan Linders Supermarkten. Ook voor de supermarkt is duurzaamheid van belang, al laat De Rijk wel zien dat er ook een andere kant aan het verhaal zit. Het bedrijf heeft veelal te maken met NGO's. "Dan vraag ik me meteen af wat sommige partijen van middelen dit soort middelen vinden, lacht ze. Maar ook voedselverspilling heeft andere takken. "Jaarlijks verdwijnen zeven van de tien introducties in voedsel weer uit het schap. Dat is verspilling van enorm veel kennis en budget", vertelt ze. "We willen de keten, consument en onderzoek dichter bij elkaar brengen en minder hype-gericht produceren." Voor het op kleine schaal testen van innovatieve producten staat de supermarkt dan ook open. Een mooie brug naar de afsluiting van Monsanto - Het bedrijf geeft aan rassen pas dan te introduceren als de kans van slagen op keten- en telerniveau optimaal is om financiële tegenvallers en teleurstellingen te voorkomen. Het geeft retail ook de gelegenheid de introducties op hoog niveau te houden.

Lees hier meer over wat in het verssegment belangrijk is voor de supermarktketen.



De avond werd afgesloten met een heerlijk diner in de bijzondere locatie en een drukbezochte netwerkborrel.

Bekijk de fotoreportage hier.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven