
Onderscheid
Met manden vol aardbeien komen ze tussen de teeltgoten vandaan, de kinderen die gisteren de eerste Sweet Eve-aardbeien van het seizoen mochten plukken. "Lekker", is het algemene oordeel en dat is precies waar het om gaat bij de nieuwe Sweet Eve-aardbei: een goede smaak. Het merk wordt in de markt gezet door VitalBerry. De organisatie zocht een manier om onderscheid te bieden in het aardbeienschap. "In de supermarkt liggen tien soorten tomaten en vijf soorten appels, maar slechts 1 aardbeisoort", vertelt Ghislaine van Berkom-Smits van VitalBerry. "Daar kunnen we met de Sweet Eve's verandering in brengen." De herkenbaarheid van het merk is daarbij van groot belang. "Ze zijn echt ontwikkeld op kwaliteit, op smaak. Daarop moeten consumenten ze opnieuw kunnen kopen." Vanaf maandag zijn de Sweet Eve's landelijk te koop bij Albert Heijn, in een verpakking van 400 gram. Het seizoen duurt, afhankelijk van het weer, tot half september. Het bedrijf verwacht rond een miljoen bakjes te kunnen doen in die periode. Wat daarna nog aan de plant hangt, is minder van smaak en het bedrijf wil onder het label juist enkel topkwaliteit leveren.

Veredelaar Peter Vinson
Constante kwaliteit
De Sweet Eve is ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk en ligt daar al een tijdje in de supermarkt. De smaakaardbei slaat daar aan, vertelt veredelaar Peter Vinson, die de smaakaardbei ontwikkelde. "Het gaat om de hele ervaring. De zoetheid, de stevigheid, het aroma, de lage zuurgraad", verklaart hij het succes. "Aardbeien kunnen soms een lichtzure smaak in je mond achterlaten. Deze niet." Bovendien is de houdbaarheid goed. Belangrijk, want consumenten doen steeds minder vaak boodschappen. Daarnaast heeft Vinson gelet op de consistentie van het ras. Door het seizoen heen wordt een constante kwaliteit geoogst. "Ook bij warm weer."

Teler Rinie Goossens en Ghislaine van Berkom-Smits, VitalBerry
Aardbeienmarkt loopt vol
In totaal wordt de Sweet Eve op ca. zestien hectare geteeld. Vijf hectare daarvan ligt op de kwekerij van Rinie Goossens in Steenbergen. Daarmee is 2/3e van zijn areaal gevuld met de Sweet Eve's. Best een stap, want de opbrengst van het ras ligt lager dan van het standaardras. "Ik denk dat onderscheid de enige manier is om het in de markt vol te houden", verklaart de teler. "De aardbeienmarkt loopt ook vol. Meer van hetzelfde kan overal geteeld worden. Ik ben ervan overtuigd dat we ons hiermee kunnen onderscheiden."

Voor meer informatie:
VitalBerry BV

Ghislaine van Berkom
Schanseind 16
4921 PM Made
Tel: +31 162 690 422
Fax: +31 162 690 429
www.vitalberry.eu