Tholen - Het bedrijf EuralPack werd opgericht 1992 en is actief in de Benelux en Noord-Frankrijk. EuralPack is gespecialiseerd in vacuümverpakking en verpakking onder gemodificeerde of gecontroleerde atmosfeer van verse en bereide voeding. Dit met behulp van kunststof verpakkingsmaterialen. Dit vertelt directeur Thierry Lambert. "Een product dat EuralPack al vanaf het begin levert zijn de vacuüm aardappelzakken. De ontwikkeling in de afgelopen jaren is dat er steeds meer automatenverpakkingen worden gevraagd, voor thermoform (FFS) of flowpack. In de loop der jaren zijn veel telers groter geworden en zelf gaan schillen. Deze markt is in België het grootst. Daarnaast is Frankrijk op dat gebied een belangrijke afnemer. In die jaren dat we de aardappelsector bedienen leveren we met name vacuümverpakkingen of begaste verpakkingen voor vers geschilde aardappelen, frieten en krieltjes." 
Concurrentie
Volgens Thierry onderscheidt EuralPack zich door te werken met de beste materialen. "Omdat je met zetmeelproducten werkt, is het heel belangrijk om de juiste materialen te gebruiken en de zak goed te sealen of lassen. Voor een optimale shelflife is het van groot belang om de koudeketen te blijven respecteren." Volgens de directeur is er zeker concurrentie, maar niet altijd van evenwaardige materialen, geschikt voor vers geschilde aardappelproducten. De speciale aardappelverpakking van Euralpack is niet alleen geschikt voor aardappelen. Deze is ook toepasbaar bij geschilde uien, wortelen, of andere 'harde' groenten."

Groenten en fruit
Thierry Lambert geeft aan dat ze ook in de groenten- en fruitsector actief zijn. "Met name voor producten die verpakt worden onder gecontroleerde atmosfeer (CAP) of gemodificeerde atmosfeer (MAP) zoals begast of vacuüm. Dat zijn dus meestal versneden of bewerkte producten. Voorbeelden zijn sla en spinazie."

Hij geeft aan dat de vraag naar MAP en CAP in de AGF-sector toeneemt. "Zo bedienen wij ook al jaren klanten die hun producten voorkoken of garen in de verpakking. Dit kunnen aparte aardappelen of groenten zijn, maar ook volledige maaltijden. We leveren met name gesloten verpakkingen." Steeds meer AGF-bedrijven willen meerwaarde bieden aan de verpakking. "Dat merk ik ook, vroeger koos men eerder voor iets eenvoudigs, nu mag het er mooi uitzien en zelfs worden bedrukt. Ook wordt er vaker gevraagd naar laserperforatie. Dat is niet zichtbaar in de verpakking, maar daarmee kun je een niet-doorlaatbare folie toch een beperkte gasdoorlaatbaarheid geven. Zo kan het product toch 'ademen' en is het langer houdbaar."

Nieuwe snackverpakking
Sinds kort heeft EuralPack een nieuwe snackverpakking, de plastic PET met een speciale sluiting. "Klanten vroegen naar verpakkingen die een ultraverse look hebben en niet dichtgeseald zijn. De meeste verpakkingen voor versgesneden fruit met deksel zijn niet-lekvrij. Onze nieuwe verpakking wel. Doordat de verpakking helemaal gesloten is als je hem dicht doet, kan er niets uit en blijft het product vers. De verpakking wordt geopend door een speciale 'clip' te verwijderen. En natuurlijk is deze ook hersluitbaar. Het is goed geschikt voor vers gesneden fruit, gedroogd fruit, noten en allerlei andere snackproducten. De consument wil gemak en daar is de AGF-sector ook steeds meer mee bezig."

Be_NaturaL
Toen Thierry merkte dat de vraag naar biobased verpakkingen toenam, heeft hij een apart bedrijf Be_NaturaL opgericht en daarin alle 'bio-activiteiten' verzameld. Be_NaturaL levert kunststof verpakkingsmaterialen op basis van planten. De activiteiten komen overeen met die van EuralPack, maar dan uitsluitend in producten die bestaan uit hernieuwbare (biobased) en composteerbare materialen. Daarnaast levert Be_NaturaL ook biobased en composteerbare disposables.

Thierry ziet nog steeds een toenemende interesse op het gebied van bio-verpakkingen. "Al worden die wat beperkt door de economische crisis. Bij Be_NaturaL leveren we ook open verpakkingen, zoals PLA-trays en "bagasse" trays (uit suikerriet vezels). Wij bieden daarnaast hoezen en andere verpakkingen aan voor bijvoorbeeld biokruiden." Hij vindt het jammer dat niet minstens alle biologische bedrijven kiezen voor bio-verpakkingen. "Dit heeft vaak te maken met de prijs, een bio-verpakking blijft meestal wat duurder, althans voorlopig. Dat is voor velen een brug te ver. Daarnaast is er nog weinig stimulans van de overheid. Belgen betalen voor recyclage een bepaald bedrag per kilo, en helaas worden bio-kunststoffen nog even zwaar getaxeerd als conventionele kunststoffen. De consument kan daarnaast ook weinig met bio-verpakkingen omdat ze niet worden voorgelicht."

Een ander argument die bedrijven aanhalen voor het niet aanschaffen van bioverpakkingen is dat het er niet 'bio' uitziet. Sommigen nemen dan nog liever papier, wat niet eens perse composteerbaar is. Dit ziet er volgens hen meer ‚bio' uit dan bijvoorbeeld een kunststof die wel composteerbaar is en gemaakt op basis van mais. Toch zijn er wel degelijk bedrijven die gaan voor een biologische verpakking en disposables, bijvoorbeeld bij foodketens in het kader van verantwoord en ecologisch ondernemen." Hij verwacht dat de vraag naar bio-verpakkingen wel zal toenemen, maar niet zo snel. "Vooral retailers geloven er nog niet voldoende in. Daarnaast is bij bio-kunststoffen ook nog niet alles technisch mogelijk, maar de technische verbeteringen en ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op."
Voor meer informatie:
Thierry Lambert
s.a. EuralPack Belgium n.v.
Wijtschotbaan 9, B 4
B-2900 Schoten
tel. +32(0)3/354 14 42
fax +32(0)3/354 36 16
www.euralpack.com
www.benatural.be
[email protected]