Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mobiel betalen: betaald en doorlicht

Smartphone in plaats van kleingeld aan de kassa? Veel handelaren in Duitsland bieden dat inmiddels aan - en verzamelen daarbij tegelijkertijd massaal gegevens, meldt de Duitse krant 'Die Zeit' op haar website.

Zo kunnen klanten sinds december in 1.600 filialen van de supermarktketen Rewe met de Smartphone betalen. Wie de benodigde app 'Yapital' geïnstalleerd heeft, moet eerst een viercijferige pincode ingeven, vervolgens een QR-code scannen van het beeldscherm aan de kassa en tenslotte de betalingsdetails bevestigen. En ook concurrent Rewe is al met het mobiele betalen aan het experimenteren.

De winkels kunnen door het mobiele betalen veel over hun klanten en diens koopgedrag te weten komen, ze met doelgerichte reclame lokken en aanmoedigen tot duurdere aankopen, zo hoopt men. De klanten krijgen vaak kortingen, maar ze betalen met hun gegevens. De klant verraadt immers bij elke aankoop iets over zichzelf: welke Spaanse wijn hij graag drinkt, hoe vaak per week hij in de supermarkt is, welke nieuwe jam hij geprobeerd heeft. Niet iedereen is daar enthousiast over.

Welke waarde deze gegevens voor de retailers kunnen hebben, toont een voorbeeld waar de 'New York Times' over berichtte. Een vader had zich bij de Amerikaanse supermarktketen Target beklaagd: zijn dochter die op de Highschool zat, kreeg de laatste tijd reclame voor babykleding en producten voor zwangeren. De supermarkt had de laatste aankopen van de dochter geanalyseerd (bodylotions en voedingssupplementen) en was tot de conclusie gekomen: deze klant moet zwanger zijn. Daarmee was Target beter over de klant geïnformeerd dan haar eigen vader - want hij wist op dat moment nog helemaal niet dat zijn dochter daadwerkelijk een kind verwachtte...
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer