"Wij assisteren bij schades die niet verzekerd zijn en door derden veroorzaakt zijn, maar ook schades die klanten zelf toebrengen aan derden. Valt het onder een verzekering, dan sturen we het door naar de verzekeraar. Zo niet, dan pakken wij het op. In het totaalpakket dat we voeren, zijn we uniek. In veel gevallen kunnen derde partijen aansprakelijk gesteld worden en kan de geleden schade daarop verhaald worden. Dit regelt de Aon Claim Service Desk, zowel met concreet advies, maar tevens door uitvoering van het totale claimproces, zodat klanten er geen omkijken naar hebben en ontzorgd worden."
"Wij onderzoeken of het verhalen van de geleden schade op derden mogelijk en zinvol is, verzamelen alle benodigde informatie om de derde partij aansprakelijk te kunnen stellen en om de claim zorgvuldig te onderbouwen. Het voeren van discussie met de tegenpartij over de aansprakelijkheid en de financiële afwikkeling wordt door ons opgepakt", legt Kees Oomen de werkwijze van de Aon Claim Service Desk uit.
De grootste schadesoort die de Aon Claim Service Desk behandelt, is het al genoemde loonregres, maar ook schades aan het pand en andere zaken die onder het eigen risico vallen, worden door Aon behandeld. Een belangrijk deel van de klanten is actief in de AGF-sector. "Naast de belangrijkste exporteurs en importeurs zijn ook alle veilingen via ons intermediair verzekerd", vertelt Kees Oomen. "In de praktijk blijkt dat er te weinig schades worden verhaald. Soms als gevolg van onbekendheid met de mogelijkheden, vaak doordat het eenvoudigweg aan tijd, capaciteit en deskundigheid ontbreekt."
"Onverzekerde schade verhalen is niet alleen mogelijk bij materiële- en letselschades, maar ook bij de gevolgschade hiervan. Bijvoorbeeld wanneer één van de medewerkers tijdelijk arbeidsongeschikt raakt door een ongeval dat door een derde is veroorzaakt. Als werkgever ben je verplicht het salaris door te betalen. Je kunt dan in veel gevallen de netto loonkosten en eventuele re-integratiekosten verhalen op die derde partij", legt Kees Oomen uit.
Op de vraag of het een dure dienst is, antwoordt Kees: "Door de mogelijkheden om schade te verhalen optimaal te benutten, kun je een directe kostenbesparing realiseren. Bijvoorbeeld voor loonregres rekenen wij een standaardpercentage van het verhaalde bedrag. In veel gevallen mogen we behoorlijk wat kosten doorberekenen naar de veroorzaker, die weer ten goede komen aan de opdrachtgever."
Voor meer informatieAon, Claim Service Desk
Kees Oomen, Senior Consultant
T 010 - 448 7043,
[email protected]
www.aon.nl