Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-Jaarprogramma VLAM:

VLAM focust meest op kernmarkten Duitsland en Frankrijk

VLAM heeft in het nieuwe jaar weer diverse zaken op de planning. Het jaarprogramma voor groenten en fruit en aardappelen wordt hieronder weergegeven. Groenten en fruit, da's de klok rond genieten! In 2014 gaat het derde en laatste actiejaar van de All Day Long-campagne van start. Deze campagne kan rekenen op Europese cofinanciering en wil vooral jonge mensen aanzetten om meer groenten en fruit te eten en dat door het aantal gebruiksmomenten te verhogen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de campagne van 2008 tot 2011 haar effect niet gemist heeft, maar dat er nog een hele weg moet afgelegd worden om de gezondheidsdoelstellingen inzake het verbruik van groenten en fruit te halen.
In 2014 legt VLAM de focus voornamelijk op de Week van Groenten en Fruit in mei, zichtbaarheid op het winkelpunt, de bedrijvenwedstrijd en deelname aan evenementen, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Ex-atlete Kim Gevaert blijft de ambassadrice van de campagne.

Groenten en fruit in de klas
Elke Vlaamse school krijgt de mogelijkheid om iedere week tegen een sterk verminderde prijs fruit en groenten te verdelen bij de leerlingen van het
basisonderwijs. En dat dankzij een samenwerking tussen de Vlaamse Departementen Landbouw en Visserij en Welzijn en de Europese Commissie. De schoolfruitcampagne spoort de leerkrachten (en vaak ook ouders) aan om met de kinderen fruit te schillen en samen op te eten. Vaak wordt er ook een gezonde bewegingsactiviteit aan gekoppeld. Stripheld en kindervriend Jommeke blijft de mascotte van de campagne.
Flandria: Het kwaliteitslabel van groenten en fruit. De campagne 'Iedereen heeft iets met Flandria' gaat in 2014 zijn vijfde jaar in. VLAM wil hiermee Flandria
verder bekend maken als hét kwaliteits-label van groenten en fruit. Flandria moet het voorkeursmerk van de consument worden. De waarden van Flandria (kwaliteit, lekker, aantrekkelijk) komen duidelijker aan bod en er wordt ook een meer emotionele invulling aan het merk gegeven, aan de hand van getuigenissen vanuit
verschillende verbruikersgroepen.



In 2014 zal de campagne met tv-spot zowel in Vlaanderen als in Wallonië lopen, en dat in het voor- en najaar. De acties op de winkelvloer – wokdemo's met Flandria-producten – staan opnieuw gepland van mei tot oktober. Ook op een aantal beurzen en manifestaties is Flandria opnieuw present, en ook online worden maandelijks nieuwe acties gelanceerd.

Conference-peer mikt op gezinnen met kinderen

De Conference-peer is een heel veelzijdige peersoort die je zowel zacht als knapperig kan eten. Daarvan wil VLAM gezinnen met kinderen overtuigen. 'Conference. Altijd een goed idee' is een driejarige campagne i.s.m. GroentenFruit Bureau en kan genieten van Europese cofinanciering. De campagne (midden 2012 tot midden 2015) beoogt een verhoging van de consumptie van Conference-peren in Duitsland, Nederland en België. Het Belgische luik omvat consumentgerichte acties zoals een online campagne, winkelacties en een radiospot.

Witloof zkt. jonge doelgroep

VLAM zet de veelzijdigheid van witloof opnieuw in de kijker aan de hand van originele, frisse en toegankelijke recepten die perfect passen in de moderne keuken. De campagne 'Witloof gaat vreemd' gaat in 2014 al haar vierde jaargang in. De doelstelling van de campagne is witloof herpositioneren en herlanceren bij de jongere doelgroep van 25 tot 49 jaar. Het actieprogramma dient nog verder uitgewerkt te worden.

Fruit van bij ons, verleidelijk van nature
Eind september trapt VLAM traditioneel het hardfruitseizoen af met een consumentencampagne. VLAM wil met 'Fruit van bij ons, verleidelijk van
nature' echter ook benadrukken dat ook aardbeien op dat moment nog steeds volop beschikbaar zijn. De radiospots die VLAM in 2013 ontwikkelde
zullen opnieuw ingezet worden. Mogelijke acties op het winkelpunt worden bekeken.

Buitenland
Kernmarkten Duitsland en Frankrijk krijgen de meeste aandacht. Via betalende en redactionele bijdrages – met Flandria in de hoofdrol – in de belangrijkste vakbladen zorgt VLAM ervoor dat aankopers van groenten en fruit niet naast het Flandria keurmerk kunnen kijken. Ook de promotieacties in samenwerking met Duitse en Franse grootdistributiebedrijven (folderinlassingen, voorkeurplaatsing op het verkooppunt, productdemonstraties…) blijven een vaste waarde op deze markten. VLAM wil Flandria – met een huidige bekendheid van meer dan 90% bij de inkoopverantwoordelijken in deze landen – als sterk merk in de fruit- en groentesector 'top of mind' te houden.

De Europese vakbeurzen bieden zowel de mogelijkheid om contacten met bestaande klanten in stand te houden, als om nieuwe klanten te
ontmoeten. In 2014 zal VLAM traditiegetrouw aanwezig zijn op de wellicht belangrijkste groente- en fruitvakbeurs ter wereld: Fruit Logistica Berlijn
(5-7 februari 2013). Na twee succesvolle deelnames aan de opkomende beurs Fruit Attraction in Madrid, staat deze beurs ook in 2014 op het
programma.

VLAM kijkt ook uit naar afzetmogelijkheden voor groenten en fruit op nieuwe markten. Taste of Europe, een driejarige campagne (2013 t/m 2015) met steun van de Europese Unie, promoot de export van verse groenten en fruit naar derde landen. De nadruk ligt voornamelijk op de opbouw of verbetering van het imago van verse groenten en fruit van bij ons door hun hoge kwaliteit, hun voordelen voor de gezondheid en hun aangename smaak in de verf te zetten. VLAM mikt met deze campagne op Canada, de Verenigde Staten, Rusland, Japan, China (via Hong Kong)
en de Verenigde Arabische Emiraten. Voor 2014 staan opnieuw verschillende beursdeelnames op de planning: World Food Moscow, Foodex Tokyo, Fruit Logistica Asia, PMA Fresh Summit, CPMA en World of Perishables (WOP) Dubai. Naast aanwezigheid op beurzen omvat deze campagne ook contactdagen en workshops, en nodigen we aankopers van groenten en fruit uit deze derde landen uit voor een kennismaking met de sector.

'Immer eine gute Idee'

Het Duitse luik van de campagne 'Conference. Immer eine gute Idee' gaat zijn tweede jaargang in. Deze campagne die vnl. via acties in de retail
(o.m. degustaties) loopt, richt zich op gezinnen met kinderen. VLAM speelt de Conference-peer uit als een stuk fruit dat je zowel knapperig als zacht kan eten. Op basis van zijn veelzijdigheid kan de Conference de perenconsumptie van een breed consumentenpubliek verhogen. Om het vertrouwen van de Duitse consumenten terug te winnen na de EHEC-crisis van 2011 werd in 2012 de '5 Am Tag'-campagne 'Frische ist Leben' gelanceerd. Deze actie, ook met EU-cofinanciering, is een samenwerking tussen Duitse, Nederlandse en Belgische partners (VLAM, BVEO, DFHV, Groeten- en Fruitbureau en 5 am Tag). In 2014 gaat het derde en laatste jaar van start.
VLAM zet ook in 2014 de bestaande promotie-initiatieven rond witloof in Zwitserland in de mate van het mogelijke voort. Dit gebeurt in samenwerking met de belangrijkste afnemers/grootdistributeurs. Het wordt echter steeds moeilijker om specifieke acties voor Belgisch witloof te organiseren. Momenteel wordt bekeken of een uitbreiding naar andere producten (paprika, tomaat…) wenselijk is.
Tot slot adverteert VLAM in buitenlandse vakbladen over de hele wereld. Deze inlassingen verschijnen in vakbladen en op websites in functie van het productaanbod maar meestal ook gelinkt aan de aanwezigheid op buitenlandse vakbeurzen en contactdagen.

Aardappelen, Binnenland

Boem Patat! Zo luidde de slogan van het eerste luik van de campagne voor aardappelen, met Europese steun. Met de nieuwe aardappelbereiding Boem Patat heeft VLAM studenten aangezet om meer met aardappelen te koken. De campagne past binnen de strategie om het volumeaandeel van aardappelen binnen de maaltijdbegeleiders (deegwaren en rijst) te stabiliseren door het imago van aardappelen te moderniseren. De doelgroep werd in 2013 uitgebreid met jongeren, waardoor de kerndoelgroep nu maaltijdbereiders tussen 18 en 45 jaar zijn.

In 2014 is het de beurt aan de singles. Met de Patat d'Amour willen we aantonen dat je ook met aardappelen lekkere en verrassende gerechten kan bereiden en dat dit niet veel tijd in beslag hoeft te nemen. Staan op het programma: een tv-spot, een activerende actie, online advertising en nieuwe recepten. Voor echt lekkere frieten, moet je naar de frituur, dat is de boodschap van de frietcampagne. De frituur krijgt maximale aandacht tijdens de Week van de Friet. VLAM wil hiermee het aandeel van de frituur binnen het frietverbruik te verhogen. Door het vakmanschap van de friturist en de unieke sfeer van de frituur zijn de frietjes van de frituur immers onweerstaanbaar en niet te evenaren. Het uitwerken van de nieuwe campagne zal in de loop van 2014 gebeuren.

B-to-b
VLAM ondersteunt bedrijven op verschillende manieren: door het verstrekken van marktinformatie, vermelding op de exporteursdatabank en deelname aan beurzen. Aardappelproducenten die een klas op bezoek krijgen kunnen hiervoor gadgets aanvragen. In 2014 is budget voorzien om nieuwe gadgets aan te maken.

Interpom Primeurs
De tweejaarlijkse beurs Interpom|Primeurs vindt plaats van 23 t.e.m. 25 november in Kortrijk. Voor de Vlaamse aardappelsector is dit een unieke kans om zich van zijn beste kant te laten zien aan een internationaal publiek. Op de VLAM-stand zullen de beroepsorganisaties ABS, Belgapom en Boerenbond aanwezig zijn. Daarnaast zal op de stand eveneens aandacht worden gegeven aan verse aardappelen, d.m.v. communicatie rond de consumentencampagne en producttentoonstelling.

In 2014 zal de derde Inno Potato Award worden uitgereikt op Interpom|Primeurs. Met deze award wil de Belgische aardappelwereld de innovaties in de sector in de verf zetten en landbouwers die zich hiervoor inspannen belonen. Naar aanleiding van Interpom|Primeurs voorziet VLAM een nieuwsbrief 'Aardappelnieuws uit Vlaanderen'. De nieuwsbrief verschijnt in 4 talen en is bedoeld om buitenlandse contacten te informeren over de Belgische aardappelwereld (exporteurs, cijfers, acties, e.d.). Op Interpom|Primeurs plant VLAM een actie voor buitenlandse bezoekers. De precieze invulling van de actie zal in de loop van 2014 worden bepaald.

Fruit Logistica Berlijn

De belangrijkste beurs op de agenda blijft Fruit Logistica in Berlijn (van 5 tot en met 7 februari), dé jaarlijkse ontmoetingsplaats voor de Europese AGF-wereld. In 2014 neemt 1 extra aardappelexporteur deel, waardoor de sector vertegenwoordigd is met 7 bedrijven. Het grote belang van de beurs voor de exporterende bedrijven wordt opnieuw onderstreept door een grote stand en grotere ontvangstruimte, zodat de bedrijven nog meer contacten kunnen leggen. Naar aanleiding van Fruit Logistica voorziet VLAM een nieuwsbrief 'Aardappelnieuws uit Vlaanderen.' Begin 2014 wordt de strategie voor prospectie van nieuwe markten herbekeken. Op basis van deze strategie zal vervolgens een programma voor contactdagen in de loop van 2014 worden uitgewerkt.
Publicatiedatum: