Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kloosterboer stapte medio oktober al uit project

Plannen voor bouw Cool Port op ECT's City Terminal voorlopig in de ijskast

Tholen - Op 27 september vorig jaar kondigde directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam de principe-overeenkomst aan met containeroverslagbedrijf ECT en koel- en vriesopslagbedrijf Kloosterboer voor de bouw van een Cool Port op ECT's City Terminal. De deal was toen nog niet rond, maar het akkoord werd wel symbolisch bekrachtigd met een 'handshake'. Kloosterboer waarschuwde toen al wel dat veel details nog uitgewerkt moeten worden.


Een stevige handdruk bekrachtigde vorig jaar het principe-akkoord

Het plan was om op de bestaande ECT City Terminal voor de eerste fase 60.000 m2 terrein vrij te maken voor de realisatie van een koel- en vriesloods en een 'cross-docking' faciliteit. Jack Kloosterboer lichtte destijds de plannen als volgt toe: "Rotterdam is toch de 'first port of call in Europa. Om die positie te behouden willen we zorg dragen voor goede faciliteiten voor de reefer containers. De containers komen nu ook op de plaats van bestemming, maar op de terminal kost kost het geen extra transportkosten om te kunnen keuren. Een VWA keurpunt is uiteraard onderdeel van het Coolport concept. Wanneer de lading naar de bestaande koelhuizen wordt vervoerd, ben je minimaal 150 euro kwijt aan transport en natransport. Dat is toch zo'n 6 euro per pallet. Met Rotterdam Cool Port vervalt het verkeer van terminal naar koelopslag en daarmee bespaar je dus minimaal 150 euro uit."



Inmiddels blijkt dat Kloosterboer medio oktober al uit de plannen voor de nieuwe Cool Port is gestapt. Jack Kloosterboer verwijst voor meer informatie door naar het Havenbedrijf Rotterdam.

Persvoorlichter Minco van Heezen van het Havenbedrijf Rotterdam reageert als volgt:
"Kloosterboer was in principe akkoord, maar er moest nog veel geregeld worden. Intern heeft men over de Cool Port-plannen gesproken en het resultaat hiervan was dat men toch uit de plannen is gestapt. Ik snap dat Kloosterboer hier niet op wil reageren. Ze hebben zich toch voor het oog van de AGF-wereld gecommitteerd aan deze plannen en trekken zich nu terug. Maar het is, voor zover ik geïnformeerd ben, puur een interne Kloosterboer-zaak. Blijkbaar vond men alsnog het risico te groot."

Volgens Van Heezen worden nu de knopen geteld en wordt er met ECT overlegd over de ontstane situatie. "Op basis daarvan moeten we kijken hoe we verder gaan. Wij blijven van mening dat het concept voor de toekomst kansrijk is. Maar hoe ver die toekomst weg ligt is het cruciale punt, waarschijnlijk ook van Kloosterboer. Hoe lang ben je bereid om te wachten tot het concept aanslaat? Die afweging is bij hen blijkbaar anders gevallen. Wij kijken nu samen met ECT of er interesse is in de markt bij andere partijen om mogelijk in aangepaste vorm in Cool Port Rotterdam te stappen."

De persvoorlichter benadrukt dat hiermee niet betekent dat Fresh Corridor niet succesvol is. "Het idee om met andere modaliteiten dan het wegvervoer naar het achterland te transporteren, zoals de ontwikkeling van de terminal in Tiel en vanuit het Westland verlopen echt succesvol en gaan allemaal door. Alleen het centrum van een Cool Port op ECT's City Terminal staat even in de ijskast."