Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kees van Dam, Koat:

"Zelfde product in kleinverpakking lucratiever"

Tholen - Kees van Dam startte in mei 2013 bij Koat. Vergeleken met de markt waar hij voorheen werkzaam was, vallen hem een aantal dingen op. "De Nederlandse telers verdienen echt te weinig als ze hun prachtige producten alleen in bulk of grote verpakkingen aanbieden. Dat zijn geen eerlijke prijzen," aldus Kees. " Als datzelfde product wordt aangeboden in kleinverpakking is dat veel lucratiever voor de teler. Deze stap hebben een aantal telers al gemaakt. Ik verwacht dat deze ontwikkeling doorzet. Dat zou in ieder geval logisch en begrijpelijk zijn." Kees vindt het opvallend dat in Nederland de tussenbedrijven de producten kleinverpakken voor de telers. In het buitenland doen veel teeltbedrijven dat zelf. Waarom pakt de Nederlandse teler deze handschoen niet vaker zelf op?



Robotica
"Het gebruik van robotica zal verder toenemen," verwacht Kees verder. "Dat heeft de toekomst. Het levert arbeidsbesparing, flexibiliteit en productiviteitsstijging in de verwerking op. Deze parameters worden steeds belangrijker bij de (verwerking van) professionele teelt." Koat heeft inmiddels o.a. bij Red Tomatoes in Oostenrijk en bij Golden Acre Farms in Canada prachtige systemen opgeleverd, waarin robotica een hoofdrol speelt. In de werkplaats van Koat wordt er al druk gewerkt aan een volgend robotsysteem.

Internationalisering
Tussen 2013 en 2016 is er veel veranderd bij Koat. Het belangrijkste is toch wel dat dit bedrijf de nadruk legt op internationalisering. Inmiddels komt 70%-75% van de omzet uit het buitenland. Kees is ambitieus: hij verwacht dat de omzet over 5 jaar verdubbeld zal zijn. Daar is ook ruimte voor. Vanwege de groeiende voedselvraag in combinatie met de urbanisatie verwacht Kees een toename in de bedekte teelten. Daarbij komt de toenemende focus van de teler op kostenreductie en productiestijging. Deze 'focustrein' zal nog verder door razen. Kees lachend: "En dan komt Koat al gauw om de hoek kijken."

Voor meer informatie:
Koat BV
Schoolstraat 19
5711 CP Someren
Tel.: +31 (0)493-496130
E-mail: kvd@koat.nl
Website: www.koat.nl